Izzah aka cik piyah


.

erm...
Nampaknya Izzah masih dalam proses menyesuaikan diri ke sekolah..
Seminggu induksi hampir setiap hari menangis..bila balik daripada sekolah elok je..
semalam masa mama ambil balik sekolah cikgu cakap Izzah satu hari tak nak masuk kelas.. ada dalam bilik guru.. terkejut mama.. terus ke bilik guru.. tengok-tengok dia tengah tido..
kecian la pulak.. tengok dia camtu..tp ada guru-guru tolong tengok kat situ..

Mama tak tahu nak buat camna.. masa tadika pun awal2 memang setiap hari menangis masa nak ke tadika..lama skit baru ok.. ni mungkin sama cam dlu.. mujur tak macam mama masa kecik-kecil lagi hebat.. meronta2 dalam kereta bila nenek tarik mama nak masuk sekolah.. nenek tetap tak berjaya tarik mama..terpaksa nenek bawa balik rumah .. apa lagi ..sampai je rumah kena sebat la ngan nenek.. mujur izzah tak sampai tahap mama lagi..ikut gen ayah sikit-sikit kot..hihiihii..

takpe.. mama masih lagi mampu bersabar dan tetap bersabar.. setiap kali dalam kereta mama akan bagi nasihat.. bila balik sekolah mama berikan semangat.. bila nak tido mama tetap support supaya setiap hari izzah seronok nak ke sekolah.. ntah kenapa bila sampai je sekolah selalu je mula la nak buat drama.. keluar air mata.. menangis teresak2 ..da tak malu dah kawan dia duk tengok dia menangis..  sabar lah.. insyaAllah mama akan tetap bantu Izzah semampunya.. mungkin juga sebab dia malu dan belum lagi ada kawan.. nak tegur kawan yang duk sebelah pun punyalah berat mulut nak bercakap.. mudah-mudahan Izzah dapat sesuaikan diri cepat.. risau mama kalau Izzah tertinggal dalam pelajaran..kalau tak mau nak belajar.. dah duduk dalam bilik guru.. tak buat apalah kan..

mama da jumpa cikgu kelas..cikgu subjek.. banyak kali..minta nasihat.. nak buat camne.. sambil tu cuba cari idea camna nak bagi dia semangat.. InsyaAllah bagi dia masa untuk sesuaikan diri.. mungkin mama risau sebab tengok anak orang lain ok je xde masalah... tp ada juga budak lain yang menangis.. ada juga yang kejar mak ayah dia sampai luar pagar sekolah sebab takmo masuk kelas.. ada yang datang hari pertama je.. lps tu da dua hari tak datang sekolah.. Alhamdulillah Izzah ok lagi.. (nak sedapkan hati sendiri..huhuhu) cuma dia diam je dalam kelas.. bila balik rumah tetap buat kerja sekolah kalau ada.. mama akan selalu monitor supaya Izzah tak ketinggalan..insyaAllah..


InsyaAllah.. Izzah Safiyyah boleh!!
Izzah Hebat!
Izzah Berani..!
Izzah Cantik....!
Mama, Papa & Semua sayang Izzah Safiyyah.. =)

p/s: Izzah ada cakap malam2.. ada cicak gigit dalam laci izzah kat sekolah.. pagi2 bila mama buat sport check takde pape pun.. mama pesan baca doa banyak-banyak..Izzah jangan takut ye!.hehe...





Ke 9..


.


Selamat hari lahir Muhammad Faris Saufi.. ke 9..

Dah darjah 3 anak kesayangan mama ni..

Jadilah anak yang soleh.. penyejuk hati mama dan papa..

Semoga dikurniakan kesihatan berpanjang an dan di lindungi Allah selalu..

 makan kek ..=)
 Akhir-akhir ni dah tak dapat nak manja-manja sangat ngan mama..cian plak bila kena marah..
InsyaAllah selalu cuba kawal perasaan supaya tak marah..
teringat masa kecik-kecik hepi je selalu..kan.. da besar ni tanggungjawab pun makin besar.. dah takleh nak manja-manja sangat ye nak.. =)
hobi terbaru.. kumpul benda kecik2 ni.. kalau g kedai mesti nak paw benda ni..
 sorang kena dapat satu.. kalau tak berebut ler..
nasib la beli murah je ..huahuahua..

Tahun Baru 2015


.

 
Alhamdulillah..

 Masuk tahun baru 2015.. da lama rupanya tinggalkan dunia berblog ni.. fikir-fikir sayang pula lama tak menulis kat sini. yela..sesekala boleh tengok kenangan lama kat sini.. anak-anak pun da makin membesar..drp 3 tahun ke 11 tahun.. daripada bb ke 7 tahun.. lajunya masa berlalu.. si sulung da selalu tengok blog ni..  cuba je la nak sambung menulis balik di blog ni..insyaAllah..
kanak-kanak riang..
Aktiviti awal tahun tentunya sibuk dengan aktiviti anak-anak ke sekolah.. yang sulung da masuk darjah 5 (11 tahun) yang kedua sudah masuk 9 tahun ( darjah 3) ..anak perempuan sulung pertama da masuk 7 tahun ( darjah 1). yang kecil da masuk 4 tahun.. ni ingat macam nak masukkan ke tadika sebab terlalu manja.. boleh berlajar bedikari.. tapi macam berat hati pula.. kiv dulu.. yang lagi kecik belum ada rezeki lagi nampaknya.. he he he...

Muhammad Haziq Syafi.
So far nampak baik .. kena monitor selalu.. kadang-kadang aktif sangat.. banyak bercerita.. bertanya.. pemalu.. rajin..mudah terpengaruh dengan persekitaran... minat lebih banyak bermain... suka sangat berniaga.. minat jual2 barang.. suka tolong mama papa.. ikut mood jugalah..

Muhammad Faris Saufi.
bagus juga.. rajin.. jujur.. menghormati orang lain dan suka tolong adik-adik. bijak.. sangat manja..suka dipeluk & dibelai2.. comel sangat.. jenis yang tekad.. pandai.. berani.. lurus.. tapi suka menangis bila bergaduh ngan abang dia..hehe
Abang Faris yang cool..

Izzah Safiyyah
Manja.. suka bermain.. banyak gak mainan dia kat rumah ni.. dah kalau ke kedai ada je permainan yang di minta.. tak bagi kesian.. tp risau juga kalau banyak sangat mainan boleh ganggu fokus pada pelajaran.. da kepala duk ingat mainan je.. suka main puzzle macam abang faris.. taat kalau di suruh..suka tolong mama ngan adik.. rajin sangat n kreatif..!
 
ready..datang awal cop tpt depan skali..
 
nak ke tempat perhimpunan.. ingatkan izzah paling halus.. rupanya ada lagi kawan2 yang sama halus ngan izzah..
Seminggu ke sekolah ni bangun pagi dah tak susah sangat nak bangun... sarapan .. ke sekolah tak banyak kerenah sangat.. cuma 3 hari last sekolah kelmarin menangis pula masa mama tinggal lepas hantar.. kesian tengok.. tp tetapkan hati.. lepas tinggal tu tengok daripada jauh nampak elok je da tak menangis.. alhamdulillah.. cuma buat masa ni belum ada lagi kawan rapat kat sekolah.. 
masa hari pertama masuk kelas mama terkejar-kejar nak ke kelas nak cop tempat susuk depan.. dapat depan sekali.. tp entah camna cikgu susun balik sebab murid lelaki tak cukup tempat duduk so yang perempuan kat depan ni kene pindah belakang.. adehh... mama da risau.. dia da la kurang ketinggian.. duduk belakang skali.. risau fokus ke lain je dia tu.. nampak masih belum ngam dengan kawan sebelah dia.. moody je la kalau suruh g sekolah .. harap-harap Izzah dapat biasakan diri cepat & dapat duduk depan.. beberapa kali mama minta cikgu tukarkan tpt duduk ke depan tp katanya tempat yang ada sekarang sementara.. nanti yng rendah2 akan duduk depan..harap gitulah.. budak -budak ni kalau da berkawan kadang-kadang kesian/susah nak dipisahkan ...harap seminggu ni masih sempat.. hari ni da mula belajar.. seminggu lepas masih induksi & belum start belajar lagi..

ok.. layan la gambar2 utk kenangan..
 pesan kat abang faris duduk depan ye.. faris..: okey.. :)
 tragedi hari pertama sekolah..tertukar kasut kaler lain2..mujur bukan hitam putih,,
hahaha..cuak rasa..
 dalam kelas sebelum di tukarkan ke tempat belakang..huhuhu
pandai beli makanan sendiri.. ( masa skodeng masa rehat)

peneman yang setia..ehehehe

Legoland


.


Jalan-jalan ke Legoland Malaysia atas permintaan anak-anak..

 sampai.. alhamdulillah cuaca yang sangat baik..
 sebelum memandu kena masuk kelas teori belajar memandu dulu..
 bawa naik bot..
kakak ngan papa..
:)
 layan je la..
 main tembak2 kat dalam ni..
 kelas robotik
 tak cukup umur lagi..so duk kat bawah je ye..
 naik ni conform basah.. so sediakan baju plastik sebelum kena air..
 main ngan pakcik kiut..
 tempat menunggu coaster besar...
 tinggi giraff ni
 sempat lagi tu..
lama x amik gamba berdua.. sadisnye makcik da naik berat badan...
 pipi pun da tembammm...  huwaaaa...!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails