Archive for 2007

Jangan Ada Benci...


.


Oleh Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Jangan Ada Benci Di Hati

Ramai juga orang yang gagal dalam pergaulan kerana menyimpan
perasaan BENCI dalam hati mereka. Tuhan itu maha adil. Perasaan
benci dalam diri kita akan menyebabkan ramai orang mudah benci
terhadap kita. Misalnya, orang yang membenci ibu bapanya mungkin
akan dibenci oleh rakan-rakannya. Orang yang membenci jirannya atau
bekas kekasihnya mungkin akan dapat kebencian daripada rakan
sekerjanya atau malahan ketua jabatannya. Justeru hapuskanlah segala
perasaan benci daripada hati kita agar kita mudah menjalin hubungan
dengan orang lain.

Kaedah Mengikis Benci

Cara yang terbaik untuk mengikis benci ialah dengan memaafkan semua
orang sebelum tidur malam. Jika setiap malam sebelum tidur kita
sentiasa mencuci muka,memberus gigi, membersihkan diri dan mengibas
tempat tidur, tidak bolehkah kita mencuci hati kita dengan
memaafkan semua orang sebelum tidur? Pengalaman secara peribadi
penulis menunjukkan bahawa dengan memaafkan semua orang sebelum
tidur, kita akan dapat membersihkan hati serta menenangkan fikiran
dan mudah menjalin hubungan baik dengan orang lain.

Faktor-faktor Yang Boleh Merangsang Kehebatan Dalam Pergaulan Antara
faktor yang menyebabkan kita mudah berinteraksi dengan orang lain
dan orang lain mudah tertarik kepada kita ialah:

1) Jaga solat dan lakukan ibadah-ibadah khusus dan umum yang lain.

2) Sentiasa bersangka baik terhadap semua orang(walaupun kita perlu
berwaspada setiap masa).

3) Sentiasa memberikan senyuman ikhlas kepada orang di sekeliling
kita.

4) Banyakkan bersedekah, samada dalam bentuk wang, senyuman, bantuan
tenaga, masa, nasihat, idea, pandangan, sokongan moral dan doa yang
berterusan.

5) Sentiasa memperbanyakkan sabar. Nabi s. a. w. pernah berpesan
supaya mencari 144 sebab sebelum kita memarahi orang.

6) Sentiasa ceria apabila berjumpa dengan orang lain. Pastikan
setiap orang seronok berinteraksi dengan kita.

7) Pamerkan perasaan sayang dan sentiasa sayang-menyayangi antara
satu dengan yang lain.

Bentuk dan pamerkan sahsiah yang positif setiap masa. Peribadi yang
kurang sopan akan menyebabkan orang lain rasa mual terhadap kita.

9) Amalkan sunnah-sunnah harian setiap masa dan insyaAllah orang
lain akan tertarik kepada kita.

10) Jika wujud sebarang perasaan sombong atau benci terhadap orang
lain, terus ingatkan diri kita tentang mati. Kita mudah insaf dan
balik ke pangkal jalan apabila mengingati mati.

11) Sentiasa syukur dan redha atas pemberian Allah swt.

12) Sentiasa memberi salam dan ucap selamat kepada orang lain.
Pemberian salam akan mengukuhkan hubungan sesama manusia.

13) Pamerkan simpati kepada setiap individu-individu yang memerlukan
simpati dan perhatian.

14) Jadilah pendengar dan kawan yang setia.

15) Sampaikan berita baik tentang orang lain dan sembunyikan
kelemahan atau keburukan orang lain.

16) Sentiasalah bermaaf-maafan sebelum berpisah dengan seseorang dan
iringi perpisahan dengan doa.

Terlebih Dahulu Baiki Diri

Untuk menarik perhatian orang lain terhadap diri kita, kita perlu
terlebih dahulu menyayangi dan memperbaiki diri kita. Orang yang
mengasihi dirinya tidak akan melakukan sebarang kegiatan yang boleh
men-sabotaj dan merosakkan dirinya. Setiap tindak-tanduknya akan
dilakukan secara berhikmah dan sentiasa memikirkan perasaan
orang lain. Ingatlah pesanan seorang sarjana:

"Orang tidak kisah setakat mana yang anda tahu (berilmu),
sehinggalah mereka tahu yang anda kisah terhadap mereka"

Adat Berkenalan Sebelum Pernikahan


.

Adat Berkenalan Sebelum Pernikahan

Posted by Inzarlilmuslim at 3:52 PM
“Cinta itu kan fitrah. Tak salah bercinta,” Kata si fulan 1.

“Islam tak larang lelaki dan wanita berhubung,” Si fulan 2 pula menyampuk.

Ya. Memang betul bahawa lelaki dan perempuan boleh berhubung. Dan patut saling mengenali jika ada hasrat untuk bernikah. Malah Nabi Muhammad turut menyuruh kita supaya melihat terlebih dahulu bakal pasangan kita itu. Ada satu kes pada zaman Nabi Muhammad yang berlaku antara Habibah binti Sahl dengan Tsabit bin Qais.

Habibah tidak pernah melihat bakal suaminya sebelum berkahwin sampailah tiba malam pertama. Habibah sangat terkejut bila bertemu suaminya sehingga dia pergi berjumpa Nabi Muhammad.

“Wahai Rasulullah, kepala saya tidak dapat bertemu dengan kepala Tsabit buat selama-lamanya. . Saya menyingkap ruang kamar, dan melihatnya bersiap-siap. Ternyata dia sangat hitam kulitnya, pendek tubuhnya, dan sangat buruk wajahnya....”
:: HR Al Bukhari dan An Nasa’i ::

Tetapi semua di atas ini bukanlah alasan untuk kita melanggar semua peraturan yang telah digariskan dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan. Mahu berkenalan itu adalah perlu, tetapi perlu mematuhi batas pergaulan.

Degup-degup Ta’aruf

“Saya bersembunyi di bawah pohon untuk melihatnya,” Kata Jabir bin Abdullah.
Ungkapan Jabir bin Abdullah ini membawakan perasaan tegang, lucu dan menunjukkan degup di dada kian terasa untuk berkenalan. Memang Nabi Muhammad menyuruh para sahabat untuk mengenali terlebih dahulu pasangan yang ingin dinikahi.

Tetapi para sahabat tidaklah mengambil peluang tersebut – mengenali dengan cara berdua-duaan, berbual-bual berjam-jam, bergelak tawa dan sebagainya. Kerana mereka sedar ada batasan dalam hubungan antara lelaki dan perempuan. Dan mereka faham jika itu yang agama pinta, mesti ada sebabnya.

Apa yang perlu diwaspadai adalah ketika degup-degup itu dihasut oleh syaitan. Lalu menjadi serong. Tersimpang jauh dan menyesatkan. Sampaikan perkara yang salah kita katakan betul. Inilah yang ingin dibincangkan dalam entri kali ini.

Simpan Itu, Untuk Yang Halal Bagimu

“Telah tertulis atas anak Adam akan nasibnya dari sudut zina akan bertemu dalam hidupnya, tidak bisa tidak. Maka kedua mata, zinanya adalah memandang. Kedua telinga zinanya adalah mendengar. Lisan, zinanya adalah berkata. Tangan zinanya adalah menyentuh. Kaki, zinanya adalah berjalan. Dan zinanya hati adalah ingin dan angan-angan. Maka akan dibenarkan hal ini oleh kemaluan, atau didustakannya.”
:: HR Muslim, dari Abu Hurairah ::

Hadis ini meminta kita berhati-hati terhadap setiap yang kita lakukan. Setiap daripada anggota badan kita ada masanya yang memacu kita ke arah zina. Kadang kita sendiri tidak sedar. Tetapi bila ada yang memberi teguran mengingatkan, maka terimalah. Jangan pula kita cuba mengatakan perkara yang kita buat itu betul.

Bagi yang sudah berpasangan, katakan kepada pasangan anda,
“Kalau yang kamu ingin beri itu adalah pesona tatkala saya masih belum layak menerimanya, maka saya harap itu bukan untuk saya. Ya, indera yang boleh memacu kita ke arah zina itu, saya harap bukan untuk saya selagi saya belum berkahwin dengan kamu.”

Setiap indera kita iaitu mata, telinga, lisan dan sentuhan boleh memacu kita ke arah zina. Ini yang perlu kita jaga sebaik mungkin selagi belum berkahwin.

Bantu Aku Menjaga Pandanganku

Pernah saya lihat dompet seorang kawan saya ada gambar seorang perempuan. Nampak macam tidak salah. Ah! Apa salahnya sekadar melihat gambar, bukannya bertemu melihat depan-depan.

Ya, tidak salah kalau kita ingin melihat terlebih dahulu wajah dan bentuk fizikal bakal pasangan kita itu. Tetapi kalau sampai disimpan dalam dompet, laptop dan ditampal di loker untuk ditatap hari-hari itu, mungkin akan mendatangkan masalah.

Itu bukan lagi niat untuk berkenalan tetapi sudah menjadi penyakit kepada hati. Kalau lama-lama sampai bertahun-tahun mungkin menimbulkan rasa jemu. Ah, sedangkan kalau seseorang itu pakai baju yang sama berhari-hari pun, sudah tentu kita jemu memandangnya.

“Oit, kau dah takde baju lain nak pakai ke?”

Ini baru soal melihat gambar berhari-hari, belum lagi bagi yang berjumpa mahu berhari-hari jugalah. Bak kata orang yang bercinta ini, sehari tidak jumpa bagaikan hati sudah mahu dirobek keluar. Makan pun tak lalu.

Ha. Kalau makan tak lalu, berpuasalah. Hehe. Lagi saya suka kalau saya yang makan tak lalu. Boleh kuruskan badan.

Mahu dikatakan sepandai-pandai kita pun, lagi pandai si syaitan tersebut. Orang kata lebih lama hidup maka lebih banyak pengalaman. Cuba kira sudah berapa lama kita hidup dan sudah berapa lama syaitan ini wujud di muka bumi.

Betapa pandainya syaitan ini sampai bila kita melihat si dia, mata kita terasa terpikat sampai badan tiba-tiba jadi cergas. Biasalah kalau sudah tergoda, ibaratnya macam disuntik dadah. Kemahuan meluap-luap. Kemudian timbul pula penyakit hati.

Bantu Aku Menahan Kebisingan Syahwat

Wahai perempuan, tahukah anda bahawa imaginasi kaum lelaki ini begitu tinggi? Sampaikan kami ini boleh mengimpikan dan membayangkan dengan detail apa-apa sahaja dengan hanya mendengar suara.

Jika suara anda itu lembut, ia akan membuat dentingan frekuensi yang sangat halus sampai menyengat-nyengat jiwa. Kadang-kadang berbisik-bisik sampai menimbulkan rasa ghairah yang tinggi.

Saya bukannya menyuruh anda berteriak-teriak apabila bercakap dengan kaum lelaki. Memang sudah fitrah suara perempuan itu lembut. Jadi, janganlah dilembutkan lagi. Sampai merengek-rengek bercakap dalam telefon.

Ah! Anda jangan ingat kalau cakap dalam telefon, kami tidak boleh membayangkan sesuatu. Bukankah saya sudah katakan tadi imaginasi kami ini sangat tinggi sampai anda tidak dapat membayangkannya. Hehe. Kalau tidak mana mungkin terlalu banyak iklan klub-klub telefon dalam majalah Mastika.

Apa yang perlu dibuat apabila ingin bertemu dengan lelaki, tegaskan suara. Biar frekuensi itu tidak dapat menjentik sedikit pun hati-hati kami.

Dan kepada kaum lelaki, tahanlah nafsu itu. Nanti niat asal yang hendak berkenalan itu jadi lain pula. Terpikat dengan suara, bukannya terpikat dengan agama.

Bantu Aku Bernafas

Jangan pula dilupakan hidung. Ini pun satu lagi deria yang sangat sensitif.
“Wanita mana yang memakai haruman kemudian keluar dan berharap agar orang ramai dapat menghidu bau haruman tersebut, maka dia adalah penzina.”
:: HR Abu Dawud dan At Tirmizi ::

Sekali lagi ingin saya ingatkan, imaginasi lelaki ini sangat tinggi. Sekali dia membau haruman daripada badan, berkemungkinan dia membayangkan sesuatu yang tidak patut.
Kulitku Sangat Peka

Seorang naqib saya sewaktu di sekolah tersebut pernah mengibaratkan akan persentuhan kulit antara lelaki dan wanita bukan mahram itu seperti persentuhan kulit kita dengan kulit babi.
Jangan salahkannya, kalau tersentuh kulit babi masih boleh disucikan. Tetapi dengar pula hadis yang ini:

“Sungguh, jika kepala salah seorang daripada anda dicucuh dengan jarum besi yang menyala, itu masih lebih baik daripada anda menyentuh perempuan yang tiada halal bagimu.”
:: HR At Thabrani dan Al Bahaiqi ::

Masih lagi saya ingin ingatkan, kita ini kaum lelaki sangat kuat berimaginasi. Kalau dengan mendengar dan bau sahaja pun sudah menerbitkan khayalan-khayalan yang tidak patut, apatah lagi kalau dapat menyentuh si dia.

Ah! Anda mahu berkenalan atau mahu apa ini?

Kawal Kata-kata

Orang kata bila mahu berkenalan perlulah memaniskan kata-kata. Ya, betul. Tetapi memaniskan kata-kata bukan bermaksud sengaja membunga-bungakan kata-kata. Cukuplah mengeluarkan ayat-ayat yang sopan. Jangan sampai keterlaluan sampai bahasa berbunga-bunga. Kalau mahu menulis sajak, bolehlah.

“Saudari, minggu depan rasanya kita perlu buat meeting untuk program ini.”
“Saudari, rasanya sudah tidak tertahan hati ini untuk berjumpa. Moga silaturrahim yang dibina akan memantapkan gerakan program ini.”
Bezakan dua ayat di atas. Kalau rasa pernah dengan sengaja mengeluarkan kata-kata dengan harapan dapat menyentuh hati si dia, maka cubalah berhenti sekarang. Bukankah anda kata sekadar mahu berkenalan. Apabila sudah berkahwin nanti, buatlah ayat yang macam mana sekalipun.

Jaga Jarak

“Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang bukan mahramnya. Dan janganlah seorang wanita keluar dengan seorang lelaki kecuali ditemani mahramnya.”
:: HR Al Bukhari dan Muslim ::

Kalau tidak bertemu atau berjumpa, orang kata tidak sah sebagai syarat untuk berkenalan. Tetapi ada syaratnya juga.

Kalau mahu berkenalan dengan si dia, jadilah lelaki yang berani terus berjumpa dengan ibu dan bapanya. Bukannya sekadar berjumpa di taman, di cafe atau di library.

Dan kalau ada hal yang betul-betul penting, seperti meeting atau mahu buat kumpulan belajar bersama, pastikan perkara itu betul-betul perlu. Atau betul-betul terdesak. Jangan jadikan alasan dengan mengatakan sekadar mahu belajar. Eh, rakan sekuliah yang sama jantina bukankah ramai?

Berkenalan Sebelum Berkahwin
Saya cuba meringkaskan apa yang saya tulis di atas. Menurut Syeikh Muhammad al-Munajjid, beliau menggariskan beberapa perkara dalam pergaulan lelaki dan perempuan:

1. Elakkan dari berkata-kata perkara yang di luar topik.
2. Tidak membuat lawak atau melembutkan suara.
3. Tidak bertanya mengenai perkara peribadi (personal).
4.. Berhenti bercakap jika berlaku keinginan didalam hati.

Dan adat Melayu janganlah diabaikan. Bukankah adat Melayu itu juga banyak terselit unsur Islam. Ingat lagi adat merisik?

Orang waktu dulu bila menyukai seseorang, dia akan meminta orang lain merisikkan untuknya.. Bukannya dia yang dengan muka tidak tahu malu merisik sendiri.

Janganlah kata adat merisik kita ini kolot. Tidak kena dengan peredaran zaman. Dan kemudian mengguna pakai adat Barat yang kononnya dikatakan moden. Tetapi adat mereka itulah yang merosakkan institusi kekeluargaan di sana.

Masihkah anda mahu kata adat kita ini kolot?

kisah pengembala....


.

Pemuda : Baguslah ternakan biri-biri pakcik. Boleh saya tanya beberapa soalan tak?
Pakcik : Boleh aje...
Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih.
Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.
Pemuda : Yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Berapa banyak pula rumput biri-biri ni makan setiap hari?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.
Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
Pakcik : Yang mana, yang putih atau yang hitam?
Pemuda : Yang putih?
Pakcik : Aaa...yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun.
Pemuda : Dan yang hitam?
Pakcik : Yang hitam pun sama...
Pemuda : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dgn yg hitam, padahal jawapan semuanya sama aje?
Pakcik : Mestilah...sebab biri-biri yang putih itu pakcik yang punye.
Pemuda : Ooo, gitu ke...abis tu yang hitam tu sapa punye?
Pakcik : Yang hitam pun sama....Hehehehe. ..

alamanda, putrajaya ;)


.

menanti


.

bila terasa rindu.


.



Apa agaknya khabarmu di sana?
Di sini ku sedang dibelenggu rindu
Beginikah rasa seksa perpisahan
Sungguh anehnya hidup berasingan

Hati terasa bagai tertinggal di situ
Meskipun tubuh dah jauh beribu batu
Sesaat seperti tahun lamanya
Semasa kau tiada
Apa yang terdaya

Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh

oooo...
Jauh sekali hidup di sini berbeza
Beribu kali lagi ku selesa di sana
Tak sabar menanti detik kepulangan
Namun hingga itu
Apa yang termampu

Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh

Terlintas di fikiran untuk meminggirkan saja
Semua pencarian di sini
Tetapi ini sebahagian dari pengorbanan
Bekalan andainya hari sukar mencabar

Confrence di Taiwan, 26 - 29 Dec 07


.


bebaru ni abe ade seminar kt taiwan.. kena presnt beberapa paper... actually memula tu igt x jd nk p sbb banyak plak cobaaaaaaaann nk kena settlekan .. tp alhamdulillah.. allah permudahkan segala urusan... nak x nk abe kena p gak..

sebenarnya kite teringan sgt ikut or temankan abe ke taiwan nu... sambil tu leh nyelam skali..ihihi.. tapi allah x izinkan... ade hikmahnya tu.. lagipun tiket flight beribu2..botak kepala pokcik..hehehehe....takperlah berkorban skit perasaan.. lagipun ramai org dekat leh hiburkan hati.. memula tu sedey gile.. tp lelama ..emmm.. xperlah...biarlahh.. demi tugas.. rela ku pasrahkan...kehkehkeh..

alhamdulillah.. lani sume urusan penting kt mesia da settle.. pasni time untuk bersukaria la plak.. atau bahasa baiknye... berpoya2.. huahuahua.... ;p...yeyy.. tapi uangnya makin mengering kok... huhuhu ;((

* gamba x sempat uplod lagi la.. nt aar yer.. sabar... sabar... ;)

hari berlibur..


.

i'am now in Malaysia.. yey..

Kawan


.

Kawan di akhir zaman ini,

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui.
Yang benar-benar sibuk Dengan urusan baiki diri
nya.

Yang ada kini hanya Sibuk dengan urusan
mengumpul dunia.
Walau di ketahui dunia ini hanya menipu daya.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bergelumang dengan majlis ilmu manfaat,
Yang sanggup bersusah dan penat dalam
mengejar dan memahami ilmu manfaat.

Yang ada kini hanyalah berbangga dengan ijazah
yang menjela.
Tapi ilmu fardhu Ainnya kosong belaka.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui.
Ahli professional yang bertaqwa
Yang benar-benar meletakkan Islam di jiwa.
Mengunakan professionnya sebagai matlamat ke
akhirat sana.
Yang ada hanya ahli professional yang lalai dan
leka.
Yang hidupnya lebih berat dari berat
Ibadah dan amal terasa amat berat.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bersilaturrahim kerana tiada kepentingan.
Yang berhubung hanya niat bertanya khabar.
Yang ada hanya
Yang berkroni untuk mendapat projek yang sedia
ada.
Bersahabat untuk mendapat laba.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang suka berbincang mengenai dosa-dosa
sendiri.
Yang menghidupkan ilmu yang ada.
Yang mensyiarkan Islam pada diri mereka.
Yang ada hanyalah yang suka berbincang dosa-
dosa orang lain.
Yang menghidupkan sunnah barat.
Yang melupakan kehidupan akhirat.

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui
Yang menjadikan masjid tempat pertemuan.
Yang menjadikan program usrah tempat
berkenalan.
Yang ada hanya yang menjadikan komplek tempat
membuang umur.
Yang menjadikan disko dan pesta sebagai tempat
berhibur.

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui.
Yang menjadikan sunnah sebagai hiburan.
Menjadikan nasyid nyanyian harian.
Menjadikan selawat ucapan kelaziman.
Yang ada hanya artis di jadikan bahan pujaan.
Nyanyian melalaikan di jadikan hiburan.
Dianggap moden dan berketrampilan.

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui
Yang senantisa merasai mati itu sangat hampir.
Yang senantiasa merasai jelingan Izrail.
Menangis cemas mengenangkan saat kematian.
Merintih sayu mengenangkan persediaan.
Yang ada hanya
Yang panjang angan-angan.
Mengumpul dunia kerja seharian.
Seolah kematian itu sangat jauh.
Seperti alam barzakh itu tidak di tempuh....

Sabda rasul;
"Bersahabatlah dengan orang yang baik akhlaknya
kerana kamu akan dikenali melaluinya.. " "

achik farr...


.

Farr ..salah seorang drp my best fren kat sini..tapi farr da abis study..n akan balik mesia 17 hb 11 2007 ,sabtu for good (sehari lepas kami balik mesia ..utk liburan ;c))....
TAHNIAH sebab da berjaya menghabiskan pengajian kat sini & jd best student tu...

farr selalu temankan i jalan2..
selalu temankan haziq & faris main2 kat taman...
selalu blanje makan burger tuna kat subwayy..;p
selalu jd bebysitter kami..ehehe..
pasni mesti kami rindu kat achik farrr!!!! uwaaaa ;(

"As we go on, we remember
All the times we
Had together
And as our lives change
Come Whatever
We will still be
Friends Forever "
- Friends foreva - vit c

** Semoga tabah dlm melayari kehidupan ini.. semoga farr sentiasa gembira,ceria, bahagia..sentosa..aman dan sejahtera ..dunia akhirat.. kehidupan perlu diteruskan..hidup mesti gembira.. kenapa nk bersedih kalu kita buleh gembira..buang yang keruh amik yang jernih.. semoga apa yang terbaik adelah utk diri farr selamanyaa.. **

ps : time besday farr ritu nk bg lagu ni tp x dpt... dgr kt sini jer lah..ehehe



Semoga ALlah meredhaimu..
Semoga Allah merahmatimu..
Semoga Allah menyayangimu..
Berbahagia Selalu......


Setiap pertemuan PASTI ada perpisahan...


.



Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah diatas suratan
Kutetap pergi jua

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Mencari hidayah dari pada-Mu
Dalam mendidikan kesabaranku
Ya Alloh tabahkan hati hamba-Mu
Diatas perpisahan ini

O.. uwo.. ho..

Teman betapa pilunya hatiku
Menghadapi perpisahan ini
Pahit manis perjuangan
Telah kita rasa bersama
Semoga Allah meredhoi
Persahabatan dan perpisahan ini
Teruskan perjuangan

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga... Tuhan berkatimu

Oo.. ho.. o...

ps : da lama x dgr lagu ni.. kali ni terdengar lai..sedey gile ;(... ingat kat farr... utk far la lagu ni.. ;) tp kalu dgr jgn nangis tauuu....

IslamicTorrents.net


.

Assalamu Aleikom/Hi,

You have been invited to IslamicTorrents.net!

What is IslamicTorrents.net?
IslamicTorrents.net is an Islamic Website offering free downloads of lectures, audio, video, software, chat, quran, hadeeth downloads and much more using the bittorrent peer2peer technology. Since its launch in August 2005, IslamicTorrents.net has acquired tens of thousands of members who downloaded hundreds of thousands of files. With an average of 100 new members per day, IslamicTorrents.net is the fastest growing Islamic file-sharing community on the Internet.

What can I find at IslamicTorrents.net?
IslamicTorrents.net is the leading source for informational documentaries, language learning software, Islamic lectures in audio and video, softwares and much more. The best way to find out what we have to offer is clicking on http://www.IslamicTorrents.net to join our website and see for yourself.

Best Regards,

m12345 (IslamicTorrents.net SysOp)
------------

------------------------------------------------------------------
IslamicTorrents.net is part of the Muxlim.com network!
------------------------------------------------------------------

girls day out,bingen


.

10 nov 2007..
hari utk kaum remaja pempuan(uhuks..) bermain2 & berpoya2..ehehe..
seronok sbb ramai dpt jumpa ramai kawan baru drp seluruh german nih..
kami main futsal..besh ..tp x menang la..sok paginya sakit satu badan.. sbb x penah p bersenam b4 nih.ehehehe..
enjoy dpt p ke sini.. tp sokmo igt dua org kekanak tu kat rumah..;p

* baru sampai.. tunggu cab..sejuk gile

* ade gaye la diorg nihh ;p* jupe kawan baru..ehe* talent betull..kami x masuk sbb xde talent pongg!!
* Pemenang DVD Player..isk isk isk (hancur harapanku..eheh)
* Muahahaha..

Tetamu daripada Mesia


.

*dr kiri Prof Dr Sheikh Hussain (Pengarah Fakulti Bio Perubatan & Sains Kesihatan, UTM Skudai ) & Wife (kak midah),roni,afizam,abe,anak abe,wife abe,anak abe lagi satu..
( & tukang amik gambar..tan..)..
TAHNIAH
sbb berjaya mengharumkan nama Malaysia esp UTM Skudai.. dgn membawa 3 pingat ( emas ,perak & Gangsa) di Nuremberg,Germany...

5 nov - 10 nov 2007,

terkini di Malaysia.. BERSIH lagi...


.

Perhimpunan Bersih versi Al Jazeera

Himpunan Bersih Scene from SOGO
Himpunan Bersih Scene from Masjid Jamek
Sekitar Himpunan Bersih
siri 3)


Amature video for Bersih Rally
Interview Al-Jazeera dengan Anwar Ibrahim
Iklan Bersih
Perhimpunan Bersih versi Bernama
Alamak, bahasa cina la plak. Untuk penonton cina
Perhimpunan Bersih versi RTM1
Perhimpunan Bersih versi TV3

tips temuduga


.

Tips Temuduga oleh Ustaz Zaharuddin

Temuduga Kerja : Apa Kunci Kejayaannya ?

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharudd in.net/

Menurut statistik undian
yang dikumpulkan di web ini. Kelihatan jelas bahawa pelawat web
zaharuddin.net kebanyakannya adalah golongan muda berumur 22- 30 tahun,
lelaki dan wanita.

Pada hemat saya, adalah
amat baik jika saya memberikan sedikit manfaat berkenaan kemahiran
temuduga buat pengunjung terutamanya bagi mereka yang masih dan sedang
bergelumang dengan dunia mencari pekerjaan dan temuduga.

Berdasarkan puluhan sesi
mengendalikan temuduga semasa bertugas di industri korporat dan juga
beberapa pengalaman rakan-rakan yang lain. Alhamdulillah, saya terlibat
sebagai panel untuk menemuduga calon-calon yang punyai keputusan
cemerlang seperti CGPA 3.5 ke atas, 'Mumtaz', 'First Class',
'Distinction' dan sebahagiannya mempunyai Ijazah Sarjana.

Malangnya, banyak kali saya
dan rakan-rakan di sektor swasta dapati individu yang mempunyai
kelayakan akademik cemerlang di Universiti tetapi ianya tidak banyak
membantu calon semasa temuduga.

Saya bimbang degan fenomena
kegagalan sistem peperiksaan di Universiti yang gagal melahirkan
seorang yang kreatif, beryakinan serta berbakat. Selain dari pengalaman
saya sendiri dan juga apa yang kerap saya dengari dari rakan-rakan, ada
graduan cemerlang yang seperti 'batu' semasa interview dan ada juga
yang langsung tidak mampu menjawab soalan panel yang berbentuk ujian
emosi dan kreativiti menjawab. Mungkin kerana soalan itu tiada dalam
silibus buku mereka agaknya.

Saya bimbang, munculnya
graduan yang cemerlang atas kertas kerana kecekapannya menghafal
silibus sahaja. Akhirnya, sekali dicuba di alam realiti, tersungkur
jatuh dengan sekali cubaan sahaja. Kerana itu, bagi saya soalan
peperiksaan perlu diolah dalam bentuk yang lebih praktical dan
mementingkan kefahaman berbanding hafalan semata-mata.

Tidak dinafikan kita
inginkan pelajar menghafal, tetapi adalah hafalan berserta kefahaman
sehingga bila dibawakan satu soalan dan situasi mencabar, ia mampu
menjawab dan mengadaptasikan formula hafalannya dalam konteks semasa.
Mampu memperkembangkannya dan bukannya hafalan kosong.

Jika anda bagaimana seorang
tukang masak biasa menjadi Chef yang hebat. Jawabnya, adalah dengan
mempelajari dan menghafal resipi asal dari seorang guru, kemudian
mencuba dan mempelbagaikan ramuan sendiri. Akhirnya lahirlah resipinya
sendiri dan rasa tersendiri. Resipi asal hanya menjadi titik mula untuk
menjadi kreatif. Itulah nilai tambah yang dikehendaki dalam proses
menuntut ilmu. Iaitu memperkembangkan ilmu.

Mungkin kerana itu,
pendedahan berpersatuan dan berprogram di universiti amat penting dalam
pembentukan graduan yang cekap dan kreatif dalam menangani masalah dan
soalan-soalan panel temuduga.

Melalui tulisan ringkas
ini, saya akan cuba mencoretkan beberapa perkara penting yang perlu
diambil perhatian oleh seseorang calon temuduga. Sudah pasti bukan
semua aspek sempat untuk saya coretkan, terutamanya saya bukanlah
seorang pakar bab pengurusan dan temuduga. Namun masih boleh berkongsi
pengalaman.

Secara ikhlas, terdapat beberapa kelemahan nyata bagi kebanyakan calon-calon, kelemahan tersebut juga berulang-berulang.

Soalan Biasa

Tidak kiralah samada interview di dalam Bahasa Inggeris, Melayu atau Arab, soalan awal adalah :-

"Please introduce yourself" atau "Sila perkenalkan diri anda"

Ini adalah ayat biasa yang digunakan oleh panel untuk memulakan sesi temuduga.

Jawapan calon bagaimana?

"Saya berasal dari kampung sekian, sekian..adik beradik 11 orang, saya anak yang sulong, ibu bapa saya bekerja itu dan ini"

"saya sekolah tadika di..., "

"Saya sudah berkahwin dah punyai ....anak"

Bagi saya, jika calon
menjawab seperti jawapan di atas, ia adalah suatu kekurangan pada minda
calon dan 'disadvantages' buat calon tersebut.

Ini kerana calon sepatutnya memfokuskan pengenalan diri dalam hal yang berkaitan dengan kerjaya yang diminta sahaja.

Cukup memfokuskan kepada bahagian berikut :-

1) Kelulusan & Pendidikan formal: Pendidikan Sekolah Menengah dan Universiti sahaja serta kaitan apa-apa subjek yang diambil dengan kerja yang dipohon.

2) Tempat bertugas sekarang (jika bekerja, jika tidak sebutkan pengalaman di Universiti seperti Exco persatuan dan lain-lain)

3) Pengalaman dan kemahiran yang ada dan kaitannya dengan tugas yang dipohon.

Saya kira, tiga point tadi
sudah cukup, tidak perlu menghuraikan silsilah keluarga, nama emak,
nama atuk, kahwin, anak, kampung dan lain-lain. Ia hanya menunjukkan
ketidakmatangan calon.

Panel biasanya menyoal
soalan ini untuk menilai tahap fokus calon dalam menjawab soalan dan
kaitannya dengan kerja yang diminta. Bukan untuk berkenalan dengan
calon.

Tahap Satu

Selapas soalan pertama, panel biasanyaakan cuba memperkembangkan soalan dari jawapan pertama calon, terutamanya dalam soal :-

1) Panel akan melihat keputusan peperiksaan
dan subjek yang diambil calon di Universiti dan akan mengutarakan
soalan berkenaannya. Justeru, calon mestilah cuba ulangkaji terlebih
dahulu sedikit isi penting subjek yang berkaitan dengan tugasan yang
diminta.

Sebagai contoh : Jika seseorang calon memohon jawatan Syariah Executive di sebuah Islamic Bank.

Sudah tentu panel akan cuba
menguji ilmu dan kefahaman subjek Fiqh Muamalat yang diambil calon
ketika di universiti. Demikian juga subjek Qawaid Fiqh dan lain-lain
yang berkaitan.

2) Tugas yang calon lakukan sekarang (sekiranya ia sedang bertugas) dan kaitan yang boleh menyokong kerjayanya sekarang.

Tatkala itu, calon mestilah
bersedia dengan segala point yang dapat mengaitkan kerjaya yang
dipohon. Walaupun ia dari dua displin yang berbeza.

Sebagai contoh, calon seorang siswazah masih bertugas sebagai cashier
di sebuah pasaraya (kerja sementara menunggu yang sesuai dengan
kelulusannya) , dan sekarang calon memohon tugas sebagai Eksekutif Akaun
di sebuah syarikat swasta.

Maka calon mestilah
berupaya mengaitkan faedah kerjayanya sebagai cashier dengan tugasan
yang dipohon. Calon mestilah kreatif berfikir dan mengaitkannya, paling
kurang pun sekurang-kurangnya sebutlah bahawa dengan kerjaya sebagai
juruwang itu, anda sudah terdedah dengan suasana pekerjaan, membuat
laporan, menerima arahan supervisor dan lain-lain"

Bagi saya, kemampuan calon untuk mengaitkannya dikira sebagai satu merit baik buat calon.

3) Mengapa memohon kerja ini sedangkan anda sudah bekerja sekarang.

Ini soalan yang amat biasa
bagi semua jawatan. Setiap alasan anda adalah amat penting untuk panel
menilai pemikiran anda dan perancangan kerjaya anda. Kematangan dalam
jawapan pastinya banyak membantu,

Kenalan saya pernah
memberitahu bahawa banyak calon bumiputra gagal memberikan jawapan yang
baik dalam soalan ini. Malah hingga ada yang mengatakan :

"Tak pelah, jika tak dapat jawatan ni pun saya tak la kisah sangat pun sebenarnya"

Kata sebegini adalah satu kesilapan besar.

4) Mengapa kerap menukar kerja?

Soalan ini amat relevan dan
penting bagi panel iaitu dalam situasi anda pernah bekerja di pelbagai
syarikat dan organisasi sebelum ini, atau kata lainnya,
'melompat-lompat' .

Mereka pasti akan bertanya
sebab-musabab banyak melompat, malah sebahagian Managing Director dalam
sektor 'Oil & Gas' pernah berkata kepada saya :

"Semua calon yang dilihat
banyak melompat dari syarikat ke syarikat dalam tempoh kurang setahun
atau dua tahun, awal-awal kami dah reject"

Lihat, malah dalam
kebanyakan sektor swasta mereka akan menilai tahap kesetiaan anda
dengan satu syarikat. Mereka tidak mahu anda melakukan demikian kepada
syarikat mereka nanti. Jawapan konkrit perlu anda sediakan.

Tanpa jawatan konkrit, kebanyakan majikan akan menggangap individu yang kerap melompat sebagai :-

1) Tidak setia kepada satu-satu organsasi.

2) Gila pangkat.

3) Jenis bermasalah dan pastinya masalah di tempat lama.

4) Pengejar kenaikan gaji secara rakus. Iaitu dengan cara melompat-lompat.

5) Kurang kemahiran khusus dalam satu bidang kerana asyik melompat.

6) Kurang kemahiran interpersonel.

Tahap Kedua

Tahap seterusnya, panel biasanya akan mula menguji sekaligus :-

1) Tahap kemahiran ilmu dalam bidang kerja yang dipohon.

2) Cara penyampaian jawapan termasuk cara pandangan mata, cara tangan semasa bercakap

3) Tahap keyakinan semasa menjawab soalan.

4) Tahap kedinamikan calon semasa menjawab.

5) Minat calon dalam kerjaya yang dipohon.


Ini adalah antara fokus
utama seorang panel. Namun, jika jawatan yang dipohon adalah sebagai
eksekutif sahaja. Biasanya panel akan bersifat lebih toleransi kerana
jawatan eksekutif adalah satu jawatan yang masih dikira kecil di dalam
sebuah organisasi dan syarikat. Justeru, tahap ilmu dan kemahiran
tidaklah menuntut satu tahap yang tinggi.

Bagaimanapun, sesiapa yang mampu menunjukkan tahap kemahiran dan ilmu dengan cemerlang sudah tentu lebih baik.

Bagaimanapun point 2,3,4 dan 5 masih amat penting buat calon, walaupun hanya bagi jawatan eksekutif.

Banyak kekurangan dikenalpasti di kalangan graduan kita dalam hal ini. Antaranya :-

a- Tidak yakin dengan jawapan. Ada dua jenis soalan dalam temuduga, yang pertama soalan fakta dan yang kedua soalan bukan fakta.

Bagi soalan yang memerlukan
fakta tepat, jika calon tidak mampu menjawab, mereka masih perlu
menunjukkan keupayaan untuk merujuk kepada sumber-sumber tertentu.

Bagi soalan yang memerlukan
pandangan bebas bukan fakta; keyakinan amat penting. Keyakinan itu
perlu dizahirkan melalui cara dan intonasi bercakap, memek muka dan
sedikit pergerakan tangan.

Ini tidak, bila ada yang
tidak boleh jawab soalan fakta, mulalah terganggu pemikirannya sehingga
semua jawapan selepas itu tidak yakin. Apatah lagi jika diprovokasi
oleh panel seperti katanya,

"Anda sebenarnya tidak layak dan belum bersedia untuk jawatan ini"

b- Tidak menunjukkan bakat dan kemampuan untuk menyumbang.
Ini adalah aspek penting dalam sebuah temuduga, calon mesti menunjukkan
minat untuk menyumbang dan mempelajari jika diterima sebagai eksekutif,
tunjukkan minat dan keghairahan untuk belajar, dan bukannya sekadar
"InshaAllah" dengan lemah longlai serta ayat-ayat yang tidak
bermotivasi.

Kebanyakkan panel temuduga
ingin melihat bakat calon untuk diperkembangkan kelak. Mereka tidaklah
mengharapkan anda sehebat orang yang punyai pengalaman 10 tahun. Apa
yang diharapkan adalah kesediaan dan pembuktian bahawa anda adalah
seorang calon yang berbakat.

c- Merendah diri.
Benar, merendah diri adalah satu sifat yang terpuji dalam Islam tetapi
semasa temuduga calon perlu menunjukkan dan menaikkan kebolehan diri.
Bukan meninggi diri dalam bentuk melampau dan 'over' tetapi cukup
sekadar menunjukkan kedinamikan diri dan kelayakan anda untuk
jawatanyang dipohon.

d- Tidak Relaks & Kelihatan Tertekan.
Calon perlu relaks dan kelihatan selesa semasa temuduga. Tenangkan diri
dan jangan rasakan anda dalam sebuah temuduga. Ia mudah menganggu
debaran hati dan jantung anda. Bayangkan anda sedang berbincang dengan
guru sahaja.

Bagi sektor swasta,
kemampuan calon menunjukkan ketenangannya dan relaksnya dalam temuduga
mampu memberi kredit kepada calon. Ia membuktikan calon adalah orang
yang boleh menanggung beban dan stress kerja swasta yang biasanya sibuk
dan tertekan.

Tahap akhir

Sebagai ringkasan dalam tulisan ini, panel akan melihat kepada gaji semasa anda, dan gaji yang dipohon.

Ini sebenarnya adalah satu proses ujian kematangan yang hebat. Calon mesti berhati-hati agar tidak dihentam dan ditertawakan.

Justeru, 'expected salary' mestilah melihat kepada 'salary scale' di dalam pasaran dan gaji calon sekarang.

Untuk itu, calon mesti
membuat kajian tahap gaji seorang eksekutif di bidang perbankan sebagai
contoh. Atau sector pendidikan dan lain-lain. Jangan membuka kelemahan
diri dengan memohon gaji seorang pengurus atau gaji seorang pekerja
kilang sahaja.

Jangan letak terlalu tinggi dan jangan tersilap minta terlalu rendah berbanding kelulusan anda.

Jika anda seorang yang
cemerlang dan punyai sarjana yang specifik dalam jawatan dan bidang
tugas yang dipohon, lihat pula sektor apa, jika dalam sektor perbankan
Islam sebagai contoh, jangan letak kurang dari RM 3000 sebulan.

Jika calon meletakkan bawah
dari RM 3000 dengan kreteria yang disebut di atas, ia menunjukkan calon
kurang mengkaji dan kurang matang dalam sektor pekerjaan.

Jika calon punyai
pengalaman 2 tahun, jangan pula letak gaji dipohon sebanyak RM 6000.
Sudah tentu akan ditertawakan oleh panel, jika tidak di hadapan calon,
dibelakang sudah tentu agaknya.

Sebenarnya banyak aspek yang perlu dilihat dalam meletakkan gaji yang dijangka. Termasuk aspek :-

1) Saiz Syarikat : Syarikat besar atau kecil, tempatan atau antarabangsa. Semuanya punyai 'scale' yang berbeza.

2) Jenis sektor : Kejuruteraan, Perbankan dan Kewangan, Pendidikan, Konsultan dan lain-lain. Ini juga banyak berbeza.

3) Jenis Kemahiran
: jenis kemahiran khas atau biasa. Kemahiran yang mudah dijumpai di
pasaran adalah lebih murah dan yang sukar. Sebagai contoh ; calon yang
punyai kemahiran Fiqh Mualamat dan Perbankan Islam amat sukar ditemui
dalam pasaran, hasilnya calon yang punyai pengalaman boleh meletakkan
permohonan sedikit tinggi.

4) Jenis Jawatan :
Ia amat banyak mempengaruhi gaji jangkaan. Termasuklah nama jawatan,
iaitu eksekutif, Eksekutif Kanan, Pengurus, Pengurus Kanan dan
lain-lain. Juga dari aspek, jawatan tetap, kontrak atau separuh masa.
Semua mempunyai scale masing-masing.

Justeru, calon perlu
merujuk kepada mereka yag berpengalaman untuk menentukan gaji jangkaan.
Jangkaan yang tepat pula pastinya akan ditanya oleh panel,

"Mengapa anda layak dengan gaji sebanyak ini?"

Jawapan perlu disediakan
dari awal. Elok juga disebutkan kepada panel bahawa ia terbuka untuk
perbincangan. Tatkala itu, panel akan bertanya lagi;

"Berapa minimum yang anda boleh agaknya?"

Sekali lagi anda perlu menyiapkan jawapan dari awal.

Oleh kerana biasanya soalan
ini di akhir temuduga, calon juga boleh menilai serba siedikit
prestasinya dan respon panel temuduga dalam meletakkan aras minimum
gaji yang dijangka. Jika panel kelihatan menyukai anda dan anda juga
kelihatan 'performed' dalam temuduga, bolehlah anda nilaikan gaji
minimum yang sedikit tinggi. Demikian sebaliknya.

Soalan Penutup

Biasanya, soalan penutup panel temuduga adalah:

"Do you have any question?" atau " Saudara/i ada apa-apa soalan?"

Kebanyakan calon akan mengatakan ‘Tiada soalan"

Bagi saya, ia sekali lagi satu tindakan yang kurang tepat.

Panel sebenarnya ingin
menilai minda anda terhadap kerja yang dipinta. Justeru lebih baik anda
bertanya, pastikan pertanyaan adalah standard dan menunjukkan anda
seorang yang berpandangan jauh. Seperti tanya berkenaan masa depan
syarikat, peluang karier bersama syarikat, tahap kestabilan syarikat
dan lain-lain. Bagaimanapun, jika calon terlalu tidak 'performed' di
peringkat awal temuduga, soalan-soalan besar ini mungkin tidak perlu
kerana akan membosankan panel.

Demikianlah, beberapa nasihat dan pandangan ringkas saya buat bekalan rakan-rkaan pengunjung http://www.zaharuddin.net/
yang majoritinya beumur 22- 35 tahun. Sudah tentu proses temuduga akan
berterusan dalam usia ini. Harapan saya, ia mampu membantu serba
sedikit persiapan karier anda agar lebih berjaya.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda :-

Åä Çááå ÚÒ æÌá íÍÈ ÅÐÇ Úãá ÃÍÏßã ÚãáÇ Ãä íÊÞäå

Ertinya : Sesungguhnya
Allah s.w.t menyukai seseorang kamu apabila ia melakukan sesuatu kerja,
ia sentiasa memperkemas dan menekuninya" (Riwayat At-Tabrani, terdapat
komentar terhadap seorang perawinya iaitu Mus'ab bin Thabit, Ibn Hibban
men ‘thiqahi'nya , dan majority melemahkannya)

Menurut sebuah hadis sohih pula :-

Åöäøó Çááøóåó ßóÊóÈó
ÇáúÅöÍúÓóÇäó Úáì ßá ÔóíúÁò ÝÅÐÇ ÞóÊóáúÊõãú ÝóÃóÍúÓöäõæÇ ÇáúÞöÊúáóÉó
æÅÐÇ ÐóÈóÍúÊõãú ÝóÃóÍúÓöäõæÇ ÇáÐøóÈúÍó æóáúíõÍöÏøó ÃÍÏßã ÔóÝúÑóÊóåõ
ÝóáúíõÑöÍú ÐóÈöíÍóÊóåõ

Ertinya : "Sesungguhnya
Allah s.w.t telah mewajibkan al-ihsan (professional, ketekunan dan
ketepatan) dalam semua kerja, maka apabila kamu ingin berburu maka
perkemaskan perburuanmu, apabila kamu ingin menyembelih maka
perelokkanlah cara pemyembelihanmu, hendaklah ditajamkan alat
sembelihanmu agar dapat merehatkan binatang yang disembelih" ( Riwayat
Muslim, 3/1548 )

Kedua-dua hadis ini
menganjurkan kecekapan dan professionalism dalam kerja. Tingkatkan ilmu
dan kemahiran bermula dari proses temuduga. Moga Allah bersama kita
sentiasa.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

7 November 2007

26 Syawwal 1428 H

www.al-ahkam.net www.saifulislam.com

www.qualitysunnah.blogspot.com www.abulfadhl.blogspot.com

"al-'ilm: qaala Allah wa qaala ar-Rasul

Joey McIntyre - Stay The Same


.



suke lagu ni.. thanx to dill..;)

BERSIH


.



Nasihat Dr. Abdullah Nasih Ulwan


.

Nasihat Dr. Abdullah Nasih Ulwan

Thu Nov 8, 2007 4:47 pm (PST)

Sebab-sebab Penyelewengan Anak-anak dan Cara Memperbaikinya
Dipetik daripada sumber: Tarbiatul Aulad fil Islam (Pendidikan Anak-anak Dalam Islam) oleh Dr. Abdullah Nasih Ulwan

Masa Lapang yang Mempengaruhi Anak-anak dan Anak Belasan Tahun

Di antara gejala-gejala asasi yang biasanya membawa kepada penyelewengan anak-anak, ialah tidak mendapat faedah dari masa lapang yang mempengaruhi anak-anak dan yang berbelas tahun (baru cukup umur). Sebagaimana yang sudah termaklum, bahawa anak-anak itu memang gemar bermain dari sejak masa kecil lagi, cenderung kepada pengembaraan, sukakan masa lapang, dan bersenang-lenang dengan pemandangan yang tabi'i. Kita senantiasa mendapati mereka amat cergas bermain dengan anak-anak yang sama umur dengannya, berkejar-kejaran di sana-sini, memanjat pokok, berolahraga dan bermain dengan berbagai-bagai permainan, termasuk bermain bola dan sebagainya.

Adalah wajar sekali atas para pendidik untuk menggunakan peluang ini sepenuhnya bagi anak-anak, supaya mereka dapat memenuhi masa-masa lapang mereka itu dengan gerakan-gerakan yang boleh menjadikan badan mereka sihat, dan segala anggota-anggota mereka menjadi kuat, agar badan mereka menjadi cergas.

Jika mereka tidak mendapat tempat-tempat untuk bermain dan berolahraga yang bersih, ataupun tidak ada kelab-kelab yang sesuai untuk beriyadhah dan membentuk kekuatan, ataupun kolam-kolam air untuk belajar berenang, ataupun padang-padang untuk kecergasan badan dan gerakan-gerakan yang lain, kelak tentulah mereka akan bercampur gaul dengan teman-teman jahat, dan kawan-kawan yang rosak dan merbahaya, dan demikian ini tentu sekali akan membawa mereka kepada kecelakaan dan penyelewengan.

Islam dengan petunjuk-petunjukny a yang tinggi, sebenarnya telah memulihi masa lapang bagi anak-anak dan yang sudah dewasa dengan cara-cara yang praktikal untuk menyihatkan badan-badan mereka dan menguatkan anggota-anggota mereka, supaya mereka memperoleh kesihatan yang cukup, kecergasan dan semangat.

Antara cara-caranya yang terutama sekali, ialah membiasakan mereka mengerjakan berbagai ibadat, dan yang terkhusus sekali ialah solat yang dikira oleh Islam sebagai tiang agama, dan tapak bangunannya, serta rukunnya yang asasi, disebabkan ia mengandungi faedah-faedah rohani, kemanfaatan badan, serta kesan-kesan moral dan jiwa.

Di sini kita akan menghitung secara ringkas faedah-faedah solat kepada badan, supaya diketahui oleh siapa yang mahu tahu keutamaannya, dan sebab pensyariatannya.

Solat itu merupakan suatu riyadhah (gerak badan) yang mesti, di mana setiap Muslim menggerakkan semua anggotanya dan tulang-tulang pangkalnya, dan tiada sepi lagi bahawa dalam pergerakan ini terdapat kecergasan bagi semua anggota-anggota badan, urat-urat sendi dan pusingan darah.
Solat merupakan satu kebersihan yang dipaksakan, kerana sebelum solat itu dimestikan berwudhu', padahal wudhu' itu tiada lain melainkan untuk membersihkan segala anggota yang zahir, dan membersihkan juga rambut, mulut, hidung dan gigi. Ini selain daripada mandi wajib dan mandi yang sunat, dan selain juga kebersihan badan, pakaian dan tempat. Semua ini adalah menjadi syarat untuk sahnya solat.
Solat merupakan kebiasaan berjalan; iaitu apabila seseorang itu berjalan ke masjid lima kali sehari, siang dan malam, dan tiada sepi lagi bahawa dalam pergerakan berjalan itu, pergi dan balik, memberikan kecergasan kepada badan serta menghilangkan letih dan malas.

Bukankah sering kita mendengar dari para doktor yang mengatakan, bahawa pergerakan badan dengan berjalan dan beriyadhah sesudah makan, akan menjauhkan penyakit perut dan susah hazam, dan juga lelain penyakit dan bahaya.

Kalau begitu, tiadalah hairan lagi, jika kita telah mendengar dari siapa yang tiada mengucapkan dari hawa nafsunya (yakni Nabi Muhammad SAW) yang telah menganjurkan para ayah dan para pendidik untuk menyuruh anak-anak mereka bersembahyang pada usia tujuh tahun, supaya mereka terbiasa dengannya, serta menghabiskan masa lapang mereka untuk mempelajari sembahyang dan mempraktikkannya.

Kini marilah dengar apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW yang berkaitan dengan maksud ini, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Al-Hakim dan Abu Daud, yang bermaksud,

"Suruhlah anak-anak kamu bersembahyang pada usia tujuh tahun, dan pukullah mereka untuk bersembahyang pada usia 10 tahun, dan pisahkan antara mereka pada tempat tidur."

Ini selain masa yang dihabiskan oleh anak itu di waktu lapangnya untuk mempelajari cara-cara bersembahyang, gerak-gerinya, bacaannya, bilangan rakaatnya, yang mana fardhu, dan yang mana sunat, dan tata tertibnya, sama ada di rumah diajarkan oleh pendidiknya, ataupun di masjid diajarkan oleh gurunya.

Di antara cara-cara yang praktikal yang dianjurkan oleh Islam untuk memenuhi masa lapang anak-anak, ialah menyuruhnya belajar cara-cara berperang, menunggang kuda, berenang, melompat, bergusti, dan seumpamanya.

Islam juga menganjurkan anak-anak untuk memenuhi masa lapang dengan bermutalaah (membaca) buku-buku yang baik, berkelah yang bersih dari dosa, dan beriyadhah yang berbagai-bagai. Ini semua tentu tidak mungkin, kecuali jika disediakan tempat permainan yang besar, kelab-kelab yang luas, perpustakaan yang termasyhur, organisasi untuk umum, dan kolam-kolam air yang bersih, dengan syarat semua ini tunduk di bawah pengarahan hukum-hukum Islam, dan adab-adabnya yang mulia.

Berikut perhatikanlah petunjuk-petunjuk Islam dalam menyediakan cara-cara yang membolehkan cadangan-cadangan ini:

Allah SWT telah berfirman, yang bermaksud;

"Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu…"
(Al-Anfal: 60)


Allah SWT telah berfirman lagi, maksudnya;

"Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?. ..
(Az-Zumar:9)

Berkata Umar bin Al-Khattab r.a:
"Ajarkanlah anak-anak kamu bermain panah, berenang, dan suruh mereka berlatih lompat ke atas kuda."

Al-Hakim dan Al-Baihaqi telah meriwayatkan daripada Rasulullah SAW sabdanya, yang bermaksud,

"Rebutlah lima sebelum lima: Masa hidupmu sebelum mati, masa sihatmu sebelum sakit, masa lapangmu sebelum sibuk, masa mudamu sebelum tua, dan masa kayamu sebelum miskin."

An-Nasa'i dan At-Termidzi telah meriwayatkan, bahawasanya Nabi SAW telah bersabda, yang bermaksud,

"Berlatih memanah dan menunggang, dan jika kamu pandai memanah lebih aku sukai daripada kamu menunggang."

Ath-Thabarani dan Al-Hakim telah meriwayatkan daripada Rasulullah SAW bahawasanya baginda telah bersabda, yang bermaksud,

"Segala sesuatu yang tiada berkaitan dengan mengingati Allah adalah sia-sia, ataupun permainan, ataupun kelalaian, melainkan empat perkara, iaitu: Berlatih memanah antara dua benda, melatih kudanya, bergurau dengan isterinya dan belajar berenang."

Muslim telah meriwayatkan bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda, maksudnya,

"Orang Mu'min yang kuat lebih utama dan lebih dikasihi Allah daripada Mu'min yang lemah, dan semua itu ada baiknya. Jagalah baik-baik apa yang boleh memberikan manfaat kepada anda, dan sentiasalah memohon bantuan daripada Allah, dan janganlah bersifat malas! Andaikata anda ditimpa sesuatu, janganlah katakan 'Kalaulah aku buat begini tentulah tidak berlaku," tetapi katakanlah: Allah yang telah mentakdirkan, dan apa yang dikehendaki Allah dilakukanNya, kerana 'Kalaulah' itu membuka pintu untuk campurtangan syaitan."

Dan lain-lain lagi dari petunjuk-petunjuk agama yang bernilai dan berguna sekali. Andaikata para pendidik mengambil berat terhadap petunjuk-petunjuk Islam ini, nescaya yang demikian itu akan menguntungkan anak-anak mereka dari segi kesihatan, ilmu pengetahuan dan kekuatan, dan tentulah yang demikian itu akan menghalang mereka dari petualangan, keciciran dan penyelewengan, dan nescaya mereka dapat mengisi masa lapang mereka dengan kerja-kerja yang mendatangkan manfaat kepada diri mereka, kepada agama mereka, dan kepada dunia dan akhirat mereka. Dan nescaya mereka akan menjadi generasi-generasi Islam yang berguna, menjadi tentera-tenteranya yang gagah berani, menjadi da'i-da'inya yang lupus serta anak-anak mudanya yang bekerja untuk kebaikan.

The Pencil Parable


.

cinta...


.


CINTA MURAHAN ialah cinta kerana manusia..

CINTA MAHALAN ialah cinta kerana Allah.. Simple meaning..

"berkahwinlah demi Allah dan nabinya bukan berkahwin krn perasaan dan kebiasaan.jodoh usah terlalu dirisaukan tiba masa ia akan datang menjemput.namun perlu juga perlu dibuka akan lorong2 yang memudahkan sampai dan tidak terhalang.biar hidup sendiri dan selesa membina pahala daripada hidup berdua tp menjadi pencetus dosa ke neraka.biar terlewat sebab bersikap memilih dari tersalah pilih..."

dipetik drp kata2 sahabat ;)..

thanx ;)


.

taraaaaa.....!!!


a puzzle picture..perfume..scraf.. or ape nama dier ye.. and cuties glass candle.. thannnxx!!!

&

and more important thing is doa from all of u.. my frens... ;)




day of my besday.. alhamdulillah ;)


.

* special gift from hubby... ;) *


my hubby watkan special cake 4 me.. emm sedappp !!!!

and... at the night we have a special dinner at chinese rest.. ;)

seronok sangat2 !!!!!! ;c)...

* pls click at the picture 2 c da size yg lbh besaq...

ubat kecantikkan


.


Seorang wanita tua yang di wajahnya masih dan selalu memancarkan cahaya, ketegaran dan kecantikan,
ditanya tentang alat-alat kecantikan yang dipakainya,
maka dia pun menjawab :
"Aku gunakan untuk kedua bibirku dengan berkata kebenaran (hak), dan untuk suaraku dengan membaca Al Quran
Dan untuk kedua mataku dengan rahmat dan belas kasihan
Dan untuk kecantikan kedua tanganku dengan melakukan kebaikan,
Dan untuk postur tubuhku dengan solat dan (istiqomah)
Dan untuk hatiku dengan cinta dan kasih sayang."

pengorbanan


.

Apakah kita ingin melihat kemengan Islam tanpa pengorbanan. ..
Apakah Islam dapat ditegakkan tanpa pengorbanan. ..
Apakah Allah akan bagi kemenangan tanpa pengorbanan. ..
Apakah kita sudah sampai tahap pengorbanan. ...
Adakah kita bermain-main dengan pengorbanan. ..
Adakah erti pada kita pengorbanan. ...
Apakah kita sudah membuat pengorbanan. ...
Adakah kita Ikhlas melakukan pengorbanan. ..
Apakah Allah menerima kita punya pengrbanan.. ..
Apakah erti kemenangan tanpa pengorbanan. ...

flashback raya ;)


.

sedialah


.

Teman di perantauan..hohoho


.

klik kat gambo kalu x nampak..;)


faris on phone


.

video

hallo..hallo...
hallo...hallo... ;)

kehidupan..


.

Hidup memerlukan pengorbanan,
Pengorbanan memerlukan perjuangan,
Perjuangan memerlukan kekuatan,
Kekuatan memerlukan keyakinan,
Keyakinan menentukan kejayaan,
Kejayaan membawa kebahagiaan...

Yang lahir dari hati adalah keikhlasan
Yang datang dari akal adalah kewarasan
Bersatulah hati dan akal
Melawan nafsu yang bakal memusnahkan



thanx zura ;)

Terima Kasih atas perhatian & kasih sayang


.


sakit kepala tahap atuk gaban..
x tau kenaper..
tapi...
..........................
takperlah..
utamakanlah yang utama..

Allah knows...




Can't take it when u go..


.


10 wasiat al -quran


.

Wasiat tersebut diabadikan oleh Allah menerusi ayat 151-153 daripada surah al-An’am yang boleh diklasifikasikan urutan tegahan Allah yang perlu diambil kira sebagi berikut:

1) Larangan Allah daripada melakukan syirik terhadap-Nya.

2) Larangan daripada berlaku tidak baik terhadap kedua ibu bapa.

3) Larangan daripada membunuh anak kerana takut menjadi miskin.

4) Keyakinan terhadap Allah yang memberi rezeki kepada hamba-hamba-Nya.

5) Larangan daripada mendekati perkara-perkara yang keji, sama ada yang nyata atau yang tersembunyi.

6) Larangan berbunuhan sesama manusia.

7) Larangan daripada memakan harta anak yatim.

8) Perintah berlaku adil dalam timbangan dan segenap tuntutan hidup.

9) Perintah Allah untuk mengikuti jalan yang lurus iaitu Islam.

10) Larangan daripada terikat dengan pegangan ciptaan manusia yang tergelincir daripada kebenaran Islam./tajdid

dipetik dr harakahdaily

Ipin dan upin 5&6


.


Laptop oooh laptop..


.

Beraya di Frankfurt, Germany - Raya kedua..


.




dpt jemputan raya drp konsulat jeneral malaysia di frankfurt, Germany...
naik train kul 850pg.. sesudah subuh.. sampai ke frankfurt jam 1130 pg lebih kurang..
duk dlm train hampir 3 jam sgt memenatkan.. tp seronok sbb nk jalan2 di frankfurt utk pertama kalinyer...

jamuan makan tu kul 3 ptg.. so adelah skit masa sebelum tu jalan bandar frankfurt. smpt berkelah kjap kat tepi sungai frankfurt.. wpun sejuk.. sbb autumn pon nak abis da... makan nasi impit ngan lode ngan sambal kak yam.. memang besh... time manyak makanan x tau mana satu yang besh..ehehehe...

secara keseluruhannya.. seronok makan2 bersama org penting mesia kt german ni..wpun formal.. tp sbb bwk kekanak ni.. memacam gaya ader... tp x la susah sgt pon.. ok jer...

mekasih kpd pihak yg menjemput dan kpd pemandu pelancong juga kpd penunjuk jalan.. ;)

1st Time beraya di perantauan...


.




pertama kali beraya di perantauan x tau rasa camne .. sedey sbb x dpt bersama mak ayah & family di kampung.. tp kengkawan jugak jd penghibur duka..membz kan diri so x byk sgt teringat hal kat kg.. kalu sorg2 maunye tak meraung di buatnyer.. apepun ni pengalaman dan ujian drp yang kuasa...
*pas balik semayang raya*

menu2 nye...

satayy.. gotng royong di monitor oleh pak godi bersama pak hamka..
kuah lode.. oleh pak hamka.
rendang daging & rendang ale2 (sejenis siput)& pulut.. farah & fariz
kari kambing & nasi &sayur &chesse oreo kek oleh kak azma ngan family..
sambal ikan bilis oleh kak yam
lemang by farr
kek coklat 2 biji by kak dora
kuah kacang& kueh cornflakes & air siraporen by dill
dadih by fadil
nasi impit & sup tulang ayam by iurf

terima kasih atas sumbangan kue raya.. farr ,hamka dan kak azma ;)

juga terima kasih kpd tetamu yang memeriahkan majlis sambutan raya ini..
mohon maaf atas cacat cela & kekurangan di sepanjang berada di rumah ini... hehehe

jumpa lagi.. salam :)

Selamat Hari Raya Aidilfitri..


.



drp kami sekeluarga..
halalkan la makan minum selama ini..

Iftar Terakhir & Rewang raya


.



Sejarah Baru Malaysia..


.

Tahniah Dr Sheikh Muszaphar Shukor dan Malaysia kerana telah berjaya dalam pelancaran kapal angkasa Soyuz TMA-11 pada tepat pukul 9.23 waktu malaysia (10 oktober 2007, jam 7.23 mlm, waktu Baikaonur Cosmodrome). Pelancaran roket Soyuz TMA-11 ke orbit berjalan lancar dan mengambil masa lebih kurang 10 minit untuk sampai ke orbit.

Mereka akan mengambil masa lebih kurang 2 hari di orbit sebelum tiba di ISS. Masa 2 hari di ambil untuk “catchup” kapal ISS yang juga bergerak mengelilingi bumi. Tahniah Malaysia..tahniah buat semua yang terlibat…

agaknye berape kos yg terlibat dlm program ni ye..? hehe..

sumber asal drp gcloud

Mahmoud Ahmadinejad - Iran President @ Columbia University


.




in a debate with americans students in Columbia univ :: You know quite well that Palestine is an old wound, as old as 60 years. For 60 years, these people are displaced; for 60 years, these people are being killed; for 60 years, on a daily basis, there's conflict and terror; for 60 years, innocent women and children are destroyed and killed by helicopters and airplanes that break the house over their heads; for 60 years, children in kindergartens in schools, in high schools are in prison being tortured; for 60 years, security in the Middle East has been in danger, for 60 years...



part 2 of 4
part 3 of 4
part 4 of 4

Sure u can!


.

Hari Kedua Puluh Lapan Ramadhan..

“Ya Allah, penuhkan hidup ku dengan amalan sunnah dan muliakan aku dengan diterimanya semua permintaan, wahai Tuhan yang tidak disibukkan oleh permintaan orang meminta.”

Sure you can..!!


lagu ni ditujukan khas buat ummu wafi.. utk dill, untuk farr.. Mas & kengkawan kt Ukraine..untuk acuk..untuk dik tina..untuk dik niza..di Malaysia & semua kengkawan yang sedang berjuang... Sure U can!!!!


Suasana Hari Raya..


.



* liriks *

Hai selamat hari raya
Kami semua ucapkan
Menikmati hidangan
Yang kami sediakan

Sila jamu selera
Dengan bermacam hidangan
Pilih yang mana suka
Sila janganlah segan

( korus 1 )
Rasalah ketupat ini
Dengan rendangnya sekali
Sudilah rasa kuihku
Pilihlah yang mana satu

( korus 2 )
Hai... di hari begini
Kita menjamu selera
Kita bermaaf-maafan
Di suasana hari raya

Aktiviti di pagi raya aidifitri..


.

Daripada hadis sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. maksudnya: Hiasilah Hari Raya kamu dengan Takbir dan Tahmid.

Aktiviti pagi raya

1. Aidilfitri digalakkan bersarapan terlebih dahulu.

2. Mengenakan pakaian raya yang baru (tapi ia bukan satu kemestian) serta berwangi-wangian bagi orang lelaki.

3. Bersegera pergi ke tempat solat, sama ada masjid, surau, dewan terbuka atau di tanah lapang, iaitu dengan melalui jalan lain dari jalan yang dilalui sebelum menunaikan solat.

4. Antara amalan yang patut dilakukan pada Hari Raya Aidilfitri ialah amalan berziarah. Amalan ini adalah bertepatan dengan suruhan agama Islam itu sendiri.

5. Pada pagi Hari Raya, umat Islam yang telah kehilangan saudara-mara akan mengunjungi pusara mereka dan menghadiahkan Surah Al-Fatihah atau bacaan surah Yaasin.

6. Kemudian mereka akan berkunjung ke rumah jiran tetangga, sanak saudara dan rakan taulan.

Ini kerana mereka akan bermaaf-maafan dan melupakan kesilapan yang lampau. Pada asasnya, Hari Raya adalah hari untuk bergembira, bermaaf-maafan, dan hari untuk mengeratkan tali persaudaraan di kalangan umat Islam di samping meraikan kejayaan beribadah kepada Allah.

7. Menceriakan suasana hari raya dengan memberi anak-anak sampul duit raya (sebagai amalan 'idkhal as-surur' iaitu menggembirakan orang lain terutama kanak-kanak.) - mks.

dipetik dr harakahdaily.net

Muhasabah diri...


.



“Ya Allah bersihkan aku daripada segala dosa dan jauhkan diri ku daripada keaiban serta tanamkan ketakwaan dalam hati ku, wahai pengampun kesalahan orang yang berdosa.”

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa beribadat sesaat pada malam Lailatul Qadar, kira-kira selama seorang penggembala memerah susu kambingnya, maka adalah lebih disukai Allah daripada berpuasa setahun penuh. Demi Allah yang telah mengutus daku dengan hak menjadi nabi, sesungguhnya membaca satu ayat dari al-Quran pada malam Qadar adalah lebih disukai Allah daripada mengkhatamkannya pada malam-malam yang lain."

Dari Aisyah r.a bahawa dia mengatakan, aku bertanya: "Ya Rasulullah, kalau aku bertepatan dengan malam Qadar, maka apakah yang patut aku baca? Jawab Rasulullah s.a.w.: ucapkanlah:

Ertinya: "Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Yang Maha Pemaaf lagi Pemurah, yang suka memberi kemaafan, maka maafkanlah aku."

* Hadis *

Sesungguhnya bulan ini (Ramadan) datang kepada kamu, dalamnya ada malam di mana amalan ibadat yang dilakukan pada malam itu lebih baik dan lebih besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah. (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Sesiapa yang beribadah pada Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada keredaan Ilahi, nescaya dia akan diampuni segala dosanya yang lampau.(Hadis riwayat Muslim )

* Firman Allah yang bermaksud ...*

Sesungguhnya Kami menurunkan (al-Quran) ini pada Lailatul Qadar. Dan apa jalannya kamu dapat mengetahui apa dia kebesaran Lailatul Qadar? Lailatul Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikut). Sejahteralah malam (yang berkat itu) hingga terbit fajar.(Surah al-Qadr, ayat 1-5).

mampukah kita mencapai malam lailatul Qadar?...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails