Archive for September 2007

Upin dan Ipin


.

comey citer ni..;)



episod 2,
episod 3,
episod 4

Iftar Ramadhan minggu ke 3


.

Hari ni.. warga Saar buat kali ketiga beramai2 berbuka pose sama2.. kali ni kat rumah kak azma pulak.. ;) seronok jugak... sampai rumah kul 12 mlm lebih kurang.. tapi besh la sbb dpt makan makanan besh2... makaaannnn je... jangan jeloussss ;p... ehehe

menu nye .

laksa johor ..ketua chef rini kak azma...
kari kambing powerr kak azma + roti farr yang sedap + nasik + sambal belacan ..;)
kue ketayap + cucur udang dill yang pantas habis..ehehe + kuah kacang...
kak dora punya desert + kuaci + asam boyy..
kami buat quark buah2an je.. alhamdulillah habis licin.. berkhasiat :)

terima kasih kepada tuan rumah dan kengkawan yang budiman...
jumpa lagi minggu dpn di rumah kami insya allah ;)

tiade yg besh selain makaaaaaaaaaaannnn ;P

Ramadhan bulan puasa


.

arini da 15 ramadhan... da masuk tahap kedua berpuasa ni.. cepatnya masa berlalu ;(..
Rasulullah bersabda bermaksud: “Ramadan, awalnya rahmat, pertengahan keampunan dan akhirnya dijauhkan daripada azab api neraka.



“Ya Allah, jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang ku lakukan. Ampunkan aku daripada kesalahan dan kebodohan. Janganlah kau jadikan diri ku sasaran bala dan malapetaka, dengan kemuliaan Mu wahai kemuliaan kaum Muslimin.”



Rasulullah bersabda bermaksud: “Siapa yang berpuasa pada Ramadan dengan penuh keimanan dan ketulusan, diampuni baginya dosa sebelum ini.

buka pose...


.



semalam.. auntie suhela ajak makan2 lagi..kli ni kat rumah auntie suhela tu... b4 ni kat rumah kawan ke jiran nye.. kena naik bus ke sana..pas tukar satu bas sampai ponn.. besh makan kat rumah org turki ni.. orgnya pon peramah... anak2 dan anak buah nya suka senyum...suke tgk.. lawa... cantik.. tapi sy lagi cantik..eh x... sy comel... (huhuhu perasaaaaaaaaaaann... ) ;p... kli ni bwak dua hero ni.. sape lagi.. haziq ngan faris.. ngan abe skali.... auntie suhela soh ajak.. kami p je la... rezeki jgn di tolak.. musuh buang jejauh...ehehehe

thanx auntie suhela n family.. nice knowing u...!!!!

gambarnye... tunggu.. ;)

Doa Pilihan Pelindung Keluarga


.

Doa Pilihan Pelindung Keluarga

Ajarilah anak-anak kita, diri dan keluarga kita dengan doa yang sohih dari nabi ini iaitu :-

من نَزَلَ مَنْزِلًا ثُمَّ قال أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ من شَرِّ ما خَلَقَ لم يَضُرَّهُ شَيْءٌ حتى يَرْتَحِلَ من مَنْزِلِهِ ذلك

Ertinya : sesiapa yang keluar dari rumah dan membaca doa " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk" maka ia tidak dimudaratkan oleh sesuatu apa pun sehinggalah ia kembali ke rumahnya semula." ( Riwayat Muslim, 4/2080 - teks doaya adalah yang berwarna merah)

Disebut dalam satu riwayat lain, nabi bersabda :-

فقال رسول الله من أي شيء قال لدغتني عقرب قال رسول الله أما إنك لو قلت حين أمسيت أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق لم يضرك إن شاء الله

Ertinya : nabi bertanya : kena apakah kamu ?

Lelaki berkata : aku disengat kala

Nabi berkata : sekiranya engkau membaca pada setiap petang " Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari segala kejahatan makhluk", nescaya dengan izin Allah kamu tidak akan ditimpa mudarat" ( Riwayat Ibn Hibban, 3/298 )

Juga sebuah lagi doa yang mudah dari hadis sohih:-

رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Teks doa berwarna Merah Syeikh Syuaib ; Hasan)

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

21 Sept 2007

9 Ramadhan 1427 H

Yang berlalu biarlah berlalu..


.

Salam Ramadhan... Mohon Maaf Zahir & Batin..

Mengingati masa lalu dan menghadirkan kembali dalam kehidupan kita sekarang, kemudian bersedih di atas kedukaan dan kegagalan di dalamnya merupakan suatu tindakan yang bodoh dan gila. Itu, sama ertinya dengan membunuh semangat, membunuh harapan dan menghalangi orang untuk menjalani kehidupan yang seadanya.

Bagi orang yang berfikir, peristiwa masa lalu akan dilipat dan tidak akan dilihat kembali. Kita harus mengurung dan melupakannya di dalam penjara, mengikatnya dengan tali yang sangat kuat agar tidak dapat keluar dan melihat cahaya. Kerana bagaiamanapun, berbagai peristiwa itu hanya sebahagian dari masa lalu dan sekarang semuanya telah berakhir.

Dengan demikian, tiada lagi kesedihan, kedukaan dan kegagalan lain. Semuanya tidak akan dapat berulang dan hidup kembali, kerana ianya memang sudah tiada.

Janganlah anda hidup di dalam mimpi-mimpi buruk di masa lalu, atau di bawah bayang-bayang kesedihan masa lalu. Angkatlah diri anda dari fantasi tersebut! Apakah anda menginginkan berbagai musibah dan pengorbanan tersebut berulang kali? Apakah anda mengharap matahari kembali ke tempat asalnya, bayi ke perut ibunya, air susu ke payudara si ibu, dan air mata ke dalam kelopak mata, padahal semuanya hanya akan mengalirkan kembali air mata anda?

Dengan kembali ke masa lalu, bermakna anda akan merasai kembali keresahan. Masa lalu tak ubahnya api yang akan terus membakar dan melemparkan diri ke masa lalu dan hal tersebut merupakan keadaan yang sangat menyedihkan, sekaligus menakutkan.

Membuka kembali lembaran masa lalu hanya akan merosakkan suasana yang ada dan mensia-siakan perjuangan yang selama ini sudah dilakukan. Allah S.W.T telah mengingatkan kita dengan umat pada masa lalu serta apa yang telah mereka buat :

"Itulah umat yang telah lalu...." (Al Baqarah:134)

Semuanya telah berlalu dan tidak pernah berulang kembali. Dan tidak ada manfaatnya memutar roda sejarah sekadar untuk melukiskan bencana masa itu.

Orang yang berusaha kembali ke masa lalu, adalah tidak ubahnya seperti orang yang menggiling tepung, padahal dirinya sendiri tergiling di dalamnya. Ada ungkapan nenek moyang kita dahulu yang patut direnungkan oleh prang yang menangisi masa lalu : "Janganlah kalian mengeluarkan mayat-mayat itu dari kuburnya".

Dalam sebuah riwayat diceritakan, bahawa ada segolongan orang yang mengerti bahasa binatang. Orang-orang tersebut bertanya kepada keldai : "Mengapa engkau tidak mahu merenungi apa yang telah berlalu?" Keldai itu menjawab : "Kerana aku tidak suka kebohongan".

Bencana akan menimpa bila kita lemah menghadapi masa kini dan menyibukkan diri dengan masa lalu. Kita mensia-siakan keindahan istana yang kita miliki dan mempertaruhkan semuanya demi penampilan masa lalu yang telah usang. Padahal, seandainya seluruh manusia dan jin bersatu untuk mengembalikan semua hal yang telah berlalu, nescaya mereka tidak akan mampu melakukannya, kerana pada dasarnya semua itu mustahil.

Manusia sebenarnya tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang, kerana angin akan terus berhembus ke depan; air akan menglir ke depan; setiap kafilah akan berjalan ke depan. Oleh kerana itu, janganlah menyalahi sunnah kehidupan.

Yang Berlalu, Biarlah Berlalu (dipetik dari buku LA TAHZAN karangan Dr, Aidh bin Abdullah Al-Qarni)

Makan lagi...;p


.

Sabtu 22 sept 2007 , 7.30 mlm...

buat kali kedua warga Saar beramai2 berbuka puasa dan bertarawih bersama2 di rumah ni... alhamdulillah.. kalu sebelum ni sume solat bersendirian, dan bersama family sdiri yang da berkeluarga... sekali sekala apa salahnya berjumpa dan solat reramai.. kan meriah gitu. di samping leh mengeratkan silaturrahim dan bertukar2 makanan... ;=).. taklah homesick sgt..huhuhu... menu utama kami mlm tu kari kepala ikan + sambal belacan + sayur kcg bendi ..ketua chef mlm ni fatah & farr.. ( mmg sedap... thanx utk diorg ni...susah payah cri ikan salmon...dok jumpa.. sib baik jumpa..hehehe)

menu sampingan lain

roti jala, papadam, pulut panggang ball ..ape nama die luper ehehe ..dill wat.. apam balik special kak azma agar2 cokelat kak yam... yummy... popia daging + sambal cicah si hamka.. terrer si hamka ni wat...ehehe tuan rumah wat beehon goreng aje pehtu masak nasik...
terima kasih pd sume yang datang.. ;)
penat tapi seronok.. ;=)

Dinner with Auntie Suhela und family (Turkish )


.

Jumaat 21 hb sept 2007, 7.30 mlm

farr dan dill ajak p buka pose kat rumah kawan ni.. nama nya suhela.. kite panggil auntie Suhela sbb da ada 6 anak dan sorang cucu kalu x silap..hehe , bru kenal n 1st time jumpa.. orang nya baik sgt dan peramah, tp sayang sbb kite x reti cakap deutchs ...ternganga je la bila borak2 ...ehehe..sib baik ade dua org translater yang baik hati.. sapo lagi klu bukan dill ngan farr.. thanx to adik2 ni.. x bawak abe ngan anak2 sbb auntie suhela ajak geng pempuan je.. diorg ni kan laki2.. ahaks... ;p

makanan dia.. fuhh.. alhamdulillah.. murah rzki ... banyak sgt makanan turki yg sblum ni x penah pon rasa.. sedap... taktahula nama dia so x tau nk citer gana.. tgk je le gamba.. ;).. enjoy makanan kat rumah diorg ni.. semua peramah... ramah budak2 pempuan yang comel2 sgt.. geram nengokkk... rugila plak x bawak haziq ngan faris... klu x leh suruh ngorat ..hehehehe...

Picasa SlideshowPicasa Web AlbumsFullscreen

Special Dinner @ Thai Vietnam Restrn..


.

20 hb sept 2007, khamis ..dpn rathaus...

for the 1st time i had a dinner n buke pose wif my abe n my kids @ this restrn..
i really like it.. beshhh!!!... sedap... with friendly staff ... menunyer..

tom yam kung ( rasa dia sama cam kat mesia...mmmm sedap banget...)
+ Gung Pad Kimau..
(dlm tu ade sayur kgkung + kcg pjg +lobak+salad+udang+sotong+fillet crab )..
rasa dia ala2 cam masak ... paprik kot... bessst!!!

+ nasi
+ laici jus
+ guava jus..

tq abe ku..!,
next time we will come again.. klu ada rzki ;=p

bila takde keje...


.

checklist buka pose...

1. ayam masak merah
2. nasi beriani + ayam goreng tandori + ayam kurma + dalca + kue lopes + cekodok pisang (reramai ngan warga saar)
3. dinner di restoren cina (bos belanje)
4. nasi lemak + ayam goreng
5. nasi + tomyam + ayam goreng
6. spageti daging + nasi
7. beehon goreng + tumis telur + nasi
8. Dinner kat Thai Viet Restrn..
(Tom Yam Gung + Gung Pad Kimau + nasi + Lycheesaft + Guavasaft)
9. ikan sambal merah + nasi + ikan goreng tandori ..
(mkn lamacun + nasi dilipat@digulung dlm daun + sup + bubur + 2 jenis sayur + dgg kambing + daging + special kue muih + special tea + kat rumah auntie suela turkish )
10. kari kepala ikan salmon bendi+ nasi + beehon goreng + roti jala + popia daging + agar2 coklat + papadam + sambal belacan + apam balik +lemak labu + kurma + air sirap nyum nyum
( reramai ngan kawn2 saar)


kes tragis..


.

giler punya pebunuh!!!

Bebaru ni mesia di gemparkan dgn berita kehilangan seorang kanak2 perempuan berusia 8 tahun (darjah 2), Nurin Jazlin ..setelah 27 hari hilang akhirnya seorang mayat budak perempuan tanpa seurat benang pon.. di temui meninggal dunia dalam beg sukan di Tmn Petaling Utama. Ujian DNA mengesahkan budak tersebut nurin wpun ibu bapa dia x dpt cam wajah nurin time tu.. mungkin bertapa teruknya nurin kena seksa sampai mukanya sgt sengsara dan berubah...

bile iu mengomen...

Ya Allah.. bila tgk rasa gamba tu kesian sgt kat nurin.. apalah salah budak yang masih kecil ni.. tak mampu nk melawan..menjadi mangsa nafsu serakah gila @#$%%$#!! drp manusia yang berhati iblis!!!!.. heeeeeeeeeeeeeeeee! geram tahap berapi2 kuasa seratus !!!!
kenapa ada org camni yang sanggup seksa budak ..dera secara seksual... guna timun n terung ke dlm kemaluan mangsa sampai menyebabkan rektumnya pecah hingga dijangkiti bakteria..

ahhh.. manusia gila apakah ini, yang boleh melakukan benda2 gini pd insan kecil yang sangat lemah!... cuba bayangkan klu jd pd sedara sendiri.. nazubillahimin zhalik!!!... pembunuh nurin memang takde otak..sakit mental!!!... gila.. bodoh!!... bangang!!.. biol.. tolol...##@*#@*&**!!!!! sori.. geram sgt.. tp x mampu nk watpe... lemahnya diriku ini.. ;(...

Ya Allah semoga kami dijauhkan drp berlakunya kejadian begini pd masa hadapan... Ya Allah.. hanya padaMu kami berserah dan hanya padaMu kami memohon pertolongan.... Amin....

alhamdulillah.. ptg td..selepas solat jumaat,jenazah telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan, Taman Ibu Kota, Setapak.. kepada kengkawan yang ada anak pempuan..sedara2 perempuan hati2lah.. sebab di mana2 pon kita tak selamat... waspada dgn manusia yang berhati binatang ini drp berkeliaran di bumi ini... kalau boleh hapuskan mereka!!!!!




Download Youtube..


.

rasanya mungkin ramai lagi kengkawan yang nak download file youtube tapi tak tahu cara dia... meh sy tunjuk cara mudah nk download youtube yang sy dpt drp weibsite technojuice.

.:: cara dia ::.

1st ...
masukkan id youtube dlm url dibawah ni :

http://cache.googlevideo.com/get_video?video_id= (ingat link nie ..)

contoh :
http://cache.googlevideo.com/get_video?video_id=dJWQPBoPRmI
(tulisan warna biru tu youtube id yang nak di download)

2nd ...
copy url tadi n paste kat browser internet korang... kendian download lah....

selesai...
lepas download buleh rename youtube tu dan tukar extension dia kpd .avi atau pun .flv (leh main kat player dia je )..

contoh : get_video rename file kpd ikan.avi ke ataupun ikan.flv

kendian play la youtube tu... mudah kan..

selamat mencuba bg yang belum penah try... good luck!!

:: Haziq dan faris ::


.


small world, disneyland,paris..


Haziq und Faris belajar berlari bersama..


.

di Musee de Lourve, Paris


:: Pertemuan bukan milik kita ::


.



sedey mood... ;(



kenape yer.. bile kite sedey, xde mood nk wat ape2.. rasa nak nangis aje.. x mo makan.. xmo mandi.. xmo wat pape.. tapi asyik nak tidoo je.. tp x leh tido gak.. nk wat per yer... emm.. korang ade tips x....

Boss Besday and Dinner


.

sabtu 15 sept 2007 : 9 mlm

kami dijemput ke majlis besday boss abe kami di stad.. kat restoren china..
kekok gak sbb x biasa ngan org penting2 ni.. formal banget!!!... alhamdulillah kekanak pon x lah meragam ..sabo menanti wpun majlis abis dkt 12 mlm.. kite smgat dtg kul 730 mlm.. hehe..

duduk dr kanan : ivon n pokwe,Prof dr Danial (boss) ,ummi dr danial,abi dr danial,carloss
berdiri dr kanan : rf,iu,farah(isteri dr danial), dr debb n isteri,kak do,kak yam...

menu nyer..
memula minum air n makanan first sup sayur,
kendian nasik + lauk pauk (macam2 ader!!! ... ikan, udang,sayur2, duck (takleh makan plak),ayam (pon x leh makan..huhu) )...
kendian makan pau kacang merah.. nila makanan plg sedap malam tu (kite je la org len x tau la plak..hohoho)
lastly makan kek yang mak boss wat... sedap gak ;)

thanx for inviting us!!
( merasa jugak aku makan kt restoren china wat pertama kali seumur hidup ) ;p


Buka pose reramai... Jumaat 14 sept 2007


.

pose ke3 warga mesia saarbrucken wat majlis buka pose reramai kt rumah kami..
seronok jugak lah sbb dapat makan makanan sedap2 ;p

.::menu ritu ::.
nasi beriani + ayam masak kurma + ayam goreng tandori + gulai dalca :
drp ketua chef terhormat dill ;)
kue lopes :
drp farr.. (nyum nyum)
kek coklat :
kak azma watt (penuh krim...emm sodapp!!)
cekodok pisang dr hamka & ayer sirap dan ayer2 lain..

dan kami2 tukang2 makan... mengucapkan terima kasih kepada kengkawan yang sudi datang memeriahkan majlis termasuklah cik amoii kite.. ;p
(takdok ore amik gamba ko?)

majlis dimulakan dgn berbuka pose ngan buah kurma ngan cekodok pisang
+ air sirap.. solat magrib reramai..
kendian makan sepuas2 nyer hehehe..
kemudian solat isyak dan terawikh berjemaah..
wpun isyak masuk lewat masa tu tp sume semangat nk solat terawikh
alhamdulillah.. seronoknyer.. ;)




Lord of Ramadan


.

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan ...


.



Marilah sama-sama kita merenenungi khutbah baginda yang sangat bermakna buat kita semua dan ia sudah cukup untuk menjelaskan tentang kelebihan Ramadhan, ia berbunyi:

““Wahai manusia ! Sudah datang kepadamu bulan yang penuh barakah, di dalamnya terdapat satu malam yang terlebih baik daripada seribu bulan dan Allah s.w.t mewajibkan puasa didalamnya, bengun dimalam harinya merupakan sunnah. Barang siapa menghampirkan dirinya kepada Allah dengan melaksaksanakan amal kebajikan, samalah dengan mengerjakan yang wajib (fardhu), pahalanya seperti tujuh puluh yang wajib di bulan lain.


Ramadhan merupakan bulan kesabaran, sementara ganjaran atas kesabaran tersebut adalah syurga. Ramadhan juga merupakan bulan pertolongan dan bertambahnya rezeki. Sesiapa yang memberi makanan untuk berbuka kepada orang yang berpuasa, akan memperolehi keampunan atas segala dosanya, juga berupa pembebasan dari api neraka.

Para sahabat kemudiannya bertanya Rasulullah. “Ya Rasullullah, tidak semuanya kami mampu berbuat demikian.” Dengan tegas Rasullullah menjawab: “Ketahuilah bahawa Allah s.w.t akan mengurniakan pahala kepada orang yang memberi makanan puasa walaupun dengan sebiji kurma atau seteguk air ataupun sedikit susu.”

Permulaan Ramadhan adalah rahmat (kasih sayang), pertengahannya merupakan pengampunan dosa, sementara di akhir atau penghujungnya merupakan pembebasan dari api neraka. Siapa yang meringankan pesuruhnya dari tugas, Allah akan mengampuni dan memebebaskannya dari api neraka.

Kemudian perhatikanlah empat hal ini iaitu dua hal untuk keredhoan Tuhanmu dan dua hal lagi adalah untuk keperluanmu. dua untuk Allah adalah engkau bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan memperbanyakkan minta ampun kepada Tuhanmu. Untuk keperluanmu sendiri pula adalah mengharapkan syurga dari Allah dan berlindung kepadaNya dari siksa api neraka.

Barangsiapa yang memberi minuman (berbuka) kepada orang yang berpuasa, Allah akan memberinya minuman dari telaga (kausar) yang mana sekali sahaja minum tidak akan haus selamanya sampai ia masuk syurga dengan selamat.”” (Riwayat Ibnu Khuzaimah dari Salman al-Farisi)

Nabi s.a.w bersabda:
"Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, penghulu segala bulan. Selamat datanglah kepadanya. Bulan puasa datang dengan berbagai barkah. Alangkah mulianya tamu yang datang itu” (Riwayat at-Tabrani)

pengertian puasa

Ps : Selamat menyambut bulan ramadhan dr Haziq, Faris , iurf... ;)


:: Is it a boy or a girl? ::


.

Plan jangan x Plan , hehehehe

:: Geneva, Switzerland.. ::


.


Geneva (pronunciation /dʒənivə/; Fr Genevra) is the second most populous city in Switzerland (after Zürich), and is the most populous city of Romandy (the French-speaking part of Switzerland). It is situated where Lake Geneva (French Lac Léman) flows into the Rhône River, and is the capital of the Republic anench: Genève /ʒənɛv/, German: Genf (help·info) /gɛnf/, Italian: Ginevra /dʒi'neːvra/, Romansh:d Canton of Geneva. In 2004-2005, the population of the canton was 441,000, that of the "commune" within the traditional city limits 185,526, and that of the metropolitan area — which extends into neighboring France and Swiss Canton of Vaud — about 960,000.

Geneva is widely regarded as a global city, mainly due to the presence of numerous international organizations, including the headquarters of many of the agencies of the United Nations. A 2006 survey found Geneva to have the second highest quality of living in the world (after Zürich).[1]


Lake Geneva or Lake Léman (French Lac Léman, le Léman, or Lac de Genève) is the second largest freshwater lake in Central Europe (after Lake Balaton). 60% of it comes under the jurisdiction of Switzerland (cantons of Vaud, Geneva, and Valais), and 40% under France (Haute-Savoie).





Notable sights in Geneva include the Reformation Wall, the Flower Clock, the Jet d'Eau and the Palais des Nations, which serves as the European headquarters of the United Nations.


Another popular area for visitors is the old town (vielle ville) of Geneva. This refined part of town (an apartment there can cost more than the equivalent of a million American dollars) preserves the environment of a typical European town in the 18th century. Many notable people have resided in this part of Geneva in the past, such as Franz Liszt.

The city's most noted landmark is a fountain: the Jet d'Eau (water-jet), situated in Lake Geneva. Its 140-metre-high water column is visible from many parts of the city.




:: Lyon, France... 4 Conference's ::


.


Lyon (former names include Lugdunum and Lyons), pronounced /ljɔ̃/ (help·info) in French, is a city in east central France. It is the third largest French city, the first being Paris and the second Marseille. It is a major centre of business, situated between Paris and Marseille, and has a reputation as the French capital of gastronomy and a significant role in the history of cinema.
Together with its suburbs and satellite towns, Lyon forms the second largest metropolitan area in France after Paris, with 1,783,400 inhabitants at the 2007 estimate, and approximately the 20th to 25th largest metropolitan area of Western Europe. more



Parc de la Tête d'Or (literally, Gold Head Park), in central Lyon, is the largest urban park in France at 117 hectares. Located in the 6th arrondissement, it features a large lake on which boating takes place during the summer months. Due to the relatively small number of other parks in Lyon, it receives a huge number of visitors over summer, and is a frequent destination for joggers and cyclists. At the northern end of the park, there is a small zoo, with giraffes, elephants, tigers and other animals. There is also sporting equipment, such as a velodrome, boules court, mini-golf, horse riding, and even a miniature train.


:: 24 & 25 august ::

tak banya
k yang menarik di Lyon ni..yang seronoknye kat sini dpt selain dpt duduk hotel yg besh ade rzeki makan kat kfc .. susah btl nk cr kfc ni..di France sume KFC halal..ramai gaklah org arab yg ada kt sini dtg makan kt sini.. almaklum.. di paris kelmarin cr kfc ke hulu ke hilir x terjumpa.. ;( hampaaa..... hehehe... ye ye jer..kat mesia dlu kami amatlah jrg makan kfc.. da smpai obersea kepingin pingin pulak nk makan kfc.ngegade..huhuhu..;p sesekali nk lepas giann x salah kot...nt da balik jemen manaya nk jupe..ehehe.... alhamdulillah terlebih makan da leh tapau lg utk makan esok2 nye..;)

selama 4 hari di lyon x byk aktiviti yg di buat..sbb abe x de p kije le katakan .ehehe..xpe berkorban ape saje.. utk lihat org tersayang berjaya.. ;) amin... abiskan masa 2 hari kt tasik tete d'or tengok zebra ,rimau, beruang dan minatang2 lain... sib baik ade zoo kt situ klu x... x tau la nk watpe kt lyon ni.. busan jgak..x byk tpt yg menarik..tp segalanya menarik bila bersama keluarga.. bsama anak2 penghibur di waktu kebusanan..

segalanya menjadi pengalaman berharga bg kita meniti hari-hari yang bakal menjelma kelak... semoga allah permudahkan urusan kita dan hidup kita semua dilindungi oleh allah s.w.t.. ameen...... ;p

:: more picture n more ::

:: U're My Best Friend Forever ::


.



Mou daijaubu shinpai naito
Nakisou na watashi no soba de
Itsumo kawaranai egao de
Sasayaite kureta
Mada mada mada yareru yo
Datte itsu demo kagayaiteru

Toki ni wa isogisugite miushinau
Koto mo aru yo shikatanai
Zutto mimamotte iru karatte egao de
Itsumo no you ni dakishimeta
Anata no egao ni nando tasukerareta darou
Arigatou arigatou..best friend

Konna ni takusan no shiawase
Kanjiru toki wa hashunkan de
Koko ni iru subeteno nakama kara
Saikou no purezento

Mada mada mada yareru yo
Datte itsu demo minna soba ni iru
Kitto ima koko de yari togerareru koto
Sonna koto mo chikara ni kawaru

Zutto mimamotte iru karatte egao de
Itsumo no you ni dakishimeta
Minna no egou ni nando tasukerareta darou
Arigatou arigatou..best friend

Toki ni wa isogisugite miushinau
Koto mo aru yo shikatanai
Zutto mimamotte iru karatte egao de
Itsumo no you ni dakishimeta
Anata no egao ni nando tasukerareta darou
Arigatou arigatou..best friend

Zutto
Zutto
Zutto
Best friend...

:: Doa dalam kesulitan ::


.

Doa Agar dikeluarkan dari kesulitan dan diberi jalan terang :


Robbii adkhil-nii mudkhola shidkin, wa agrij-nii mukhroja sidkin, waj 'al-lii mil ladunka sulthonan nashiroo. (Al-Isro : 80)

Ya Tuhanku, masukkanlah aku lewat gerbang kebenaran dan keluarkanlah aku lewat gerbang kebenaran pula (dengan sempurna). Dan berilah aku kekuasaan / kekuatan yang dapat menolongku mengatasi semua persoalanku.. amin


Ertinya:

“Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.” (Surah Al-Anbiyâ’:Ayat 87).

Penjelasan:
Doa diatas hendaknya diamalkan selalu agar terlepas dari kesulitan. Pengajaran tersebut terdapat dari kisah Nabi Yunus ketika beliau pergi dalam keadaan marah disebabkan umatnya yg tidak mendengar dakwahnya. Nabi Yunus dipertemukan Allah dengan kesengsaraan di laut dan ditelan ikan besar. Dalam perut ikan tersebutlah Nabi Yunus berasa menyesal dan berdoa kepada Allah. Doanya dimakbulkan Allah dan dia diselamatkan Allah.


:: Disneyland Paris, France ::


.

:: 21 august ::
hari kedua di france kami menghabiskan masa seharian di disneyland.. slps kira2 30 minit dlm train dan bertukar satu train lg alhamdulillah akhirnya kami sampai tempat yang menjadi kegemaran bukan saje kekanak tp kaum ibu n bapak..muda mudi.. atuk nenek seantero dunia.... manusia kat sana amatlah ramai.. seperti biasa kena beratur panjang..utk amik tiket..(busannn!!!).. disneyland ni ada 2 bahagian satu tpt park memain.. dan satu lai tpt studio.. kami decide nk masuk dedua tpt ni..pas beli hopper tiket.. ( leh masuk tpt park ngan studio).. smpai dlm kul seploh stgh pagi.. time tu pon da ramai..igt nk dtg awal pg..tp sbb smlm pon da balik lewat..sian la budak2..so xpola biar slow..asal hepi..he he hee.. umur 3 tahun ke atas kena bayar tiket..sbb haziq msh kecik lagi..kmi pon try ajelah bawa masuk. x beli tiket pon utk dia.. heheh.. selamat2 poket...


dr pg smpi ptg kami abiskn masa kt tpt menan kekanak.. , seronok gak tpt ni.. bukan kekanak saje leh main. ibu bapanye pon join la gak..tak p lagi tpt yang gile2 cam tpt roller coaster n yang se geng dgnnyer.. dlm hati pk..emmm mana smpt nk abiskan sume tpt dlm sehari.. besaq giler tpt ni..menan pon punyalah byk..studio x p lagi.. xpe..p je la mana yang smpt..ada rzki naik adelah.watpe nk tburu2 kan..relekss...time main2 sonotlah.. yang x besh tu kena beratur panjang giler nk main satu2 permainan.. x kirelah menan x glamer ke ..klu glamer lagi laaa...leh berjanggut!!!.. huhuhu

dlm kul lebih kurang 5 ptg bru ada ksempatan nk p studio disneyland.. diorg kata studio tutup kul 7 ptg...x p rugi plak sbb da beli tiket mahal..emmm.. berlari la jugak sbb b4 tu ada amik tiket express nk naik menan yang best..smpi situ tgk masih ramai org lai.. ada banyak actor kt studio ni..ada studio amergaddon.. rally car ..new york taxi.. high school musical II ..dll namanya x tahu sgt tp tgk gamba kenai la gak..tapi sponge bob xde lah ;p...

pehtu dlm kul 6 lebih kami lari lai masuk disneyland park..kejar tiket express punya psl..ehehe..ada yg terlepas gak lah..tapi time ni x ramai da org.. kire kalu main x la beratur lama sgt cam b4 ni.. main pon leh main sorg2 je..sonotnye dunia ni..;p... setiap permainan ni ada namanya.. x igt la nama ape.. tp plg best kat roler coaster la..tp x la sehebat roler coaster kt holiday park tu.. kt sini.. x la takut sgt..ecececece... tapi dinasihatkan klu x kuat jantung tu jgn la naik.. x psl2 karang aaa..terkeluar khazanah dlm perut tu nanti..eheheh..

tapi klu slalu naik menda2 ni jantung jd kuat kot.. kire cam menguji keberanian la..aaa... berani ke nak naik.. beshh wooo.. ehehhe
last skali p kt tpt pirate of carribean.. adalah kapal lanun2 tu... cantik...





time tu da xde ramai orang ..so tpt ni kami yang punyaaa!!! ha ha haaa seronoknye.. tp x meriah la rasa x ramai org. last skali naik roler coaster ngan thunder

mountain...huhhh...naik roler coaster tu kejap je..


dlm 4 org je naik..sorang2 tanpa abe..ala bukn de pape pon.. kt situ takut sgt sorang2 je jerit..tgk minah saleh ni duk seblah relaks je.. takdok suara kot..eheheh...x sampai 5 minit da abis.. laju giler... hebat permainan ni..seronok sgt...then ader budak mat saleh ni ntah bper tahun naik mountain thunder..dlm 6 tahun kot.. abis tu.. sampai nagis2..takut ponya pasal... tu la sapo suh naik...kan da kena... tp bebudak kt sini berani2..emm kdg2 org tua ni pon cuak giler.. tp pk, kekanak ni relaks je gelak2..wat lawak lagi.. x kan da tua pon nk takot... huh... tercabar jugak rasa..ehehe.. so kuatkan hati naik je lah.. bukan slalu..huhuhu
pastu penat da.. nk balik da time ni.. dlm kul 11 lebih.. semua da tutup..pastu odw nk kuar tgk rupernya masih ramai orang kt luar nu.. diorg semua tgh tgk firework kt tpt castle pink tu.... ape ek nama show dia x tahu..psl sambutan anniversary ke 15 disneyland..tp hebatlah bungapi dia.. paling lawa setakt ni bungapi kt sinilah...lama gak..hujan renyai time tu tp org sume sibuk tgk lagi.. x larat masa tu..pas tgk kejap kami pon balik..time kami balik tu.. show tu pon abis gak..ala..ramailah plak orang kuar..emmm nk keja train lagi.. hotel jauh..emm... x tau
last train kul bp.. tertinggal nt naya jer..hehe.. alhamdulillah... train msih ada time tu.. pas tukar 2 train kami pon sampai hotelheheh seronoknya kt disneyland... haziq la plg seronok.. ;)
Disneyland Resort is a holiday and recreation resort in Marne-la-Vallée, a new town in the eastern suburbs of Paris, France. The complex is located 32 km. (20 miles) from the centre of Paris and lies for the most part on the territory of the commune of Chessy.
Disneyland Resort Paris features two theme parks, an entertainment district and seven Disney-owned hotels. Operating since April 12, 1992, it was the second Disney resort to open outside the United States (following Tokyo Disney Resort), and the first to be owned and operated by Disney. With 12.8 million visitors in 2006, it is one of Europe's leading tourist destinations.
Disneyland Resort Paris is owned and operated by French company Euro Disney S.C.A., a public company of which 39.78% of its stock is held by The Walt Disney Company, 10% by the Saudi Prince Alwaleed and 50.22% by other shareholders. The park is run by chairman and CEO Karl Holz. moreinfo...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails