Archive for November 2007

hari berlibur..


.

i'am now in Malaysia.. yey..

Kawan


.

Kawan di akhir zaman ini,

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui.
Yang benar-benar sibuk Dengan urusan baiki diri
nya.

Yang ada kini hanya Sibuk dengan urusan
mengumpul dunia.
Walau di ketahui dunia ini hanya menipu daya.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bergelumang dengan majlis ilmu manfaat,
Yang sanggup bersusah dan penat dalam
mengejar dan memahami ilmu manfaat.

Yang ada kini hanyalah berbangga dengan ijazah
yang menjela.
Tapi ilmu fardhu Ainnya kosong belaka.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui.
Ahli professional yang bertaqwa
Yang benar-benar meletakkan Islam di jiwa.
Mengunakan professionnya sebagai matlamat ke
akhirat sana.
Yang ada hanya ahli professional yang lalai dan
leka.
Yang hidupnya lebih berat dari berat
Ibadah dan amal terasa amat berat.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bersilaturrahim kerana tiada kepentingan.
Yang berhubung hanya niat bertanya khabar.
Yang ada hanya
Yang berkroni untuk mendapat projek yang sedia
ada.
Bersahabat untuk mendapat laba.

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang suka berbincang mengenai dosa-dosa
sendiri.
Yang menghidupkan ilmu yang ada.
Yang mensyiarkan Islam pada diri mereka.
Yang ada hanyalah yang suka berbincang dosa-
dosa orang lain.
Yang menghidupkan sunnah barat.
Yang melupakan kehidupan akhirat.

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui
Yang menjadikan masjid tempat pertemuan.
Yang menjadikan program usrah tempat
berkenalan.
Yang ada hanya yang menjadikan komplek tempat
membuang umur.
Yang menjadikan disko dan pesta sebagai tempat
berhibur.

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui.
Yang menjadikan sunnah sebagai hiburan.
Menjadikan nasyid nyanyian harian.
Menjadikan selawat ucapan kelaziman.
Yang ada hanya artis di jadikan bahan pujaan.
Nyanyian melalaikan di jadikan hiburan.
Dianggap moden dan berketrampilan.

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui
Yang senantisa merasai mati itu sangat hampir.
Yang senantiasa merasai jelingan Izrail.
Menangis cemas mengenangkan saat kematian.
Merintih sayu mengenangkan persediaan.
Yang ada hanya
Yang panjang angan-angan.
Mengumpul dunia kerja seharian.
Seolah kematian itu sangat jauh.
Seperti alam barzakh itu tidak di tempuh....

Sabda rasul;
"Bersahabatlah dengan orang yang baik akhlaknya
kerana kamu akan dikenali melaluinya.. " "

achik farr...


.

Farr ..salah seorang drp my best fren kat sini..tapi farr da abis study..n akan balik mesia 17 hb 11 2007 ,sabtu for good (sehari lepas kami balik mesia ..utk liburan ;c))....
TAHNIAH sebab da berjaya menghabiskan pengajian kat sini & jd best student tu...

farr selalu temankan i jalan2..
selalu temankan haziq & faris main2 kat taman...
selalu blanje makan burger tuna kat subwayy..;p
selalu jd bebysitter kami..ehehe..
pasni mesti kami rindu kat achik farrr!!!! uwaaaa ;(

"As we go on, we remember
All the times we
Had together
And as our lives change
Come Whatever
We will still be
Friends Forever "
- Friends foreva - vit c

** Semoga tabah dlm melayari kehidupan ini.. semoga farr sentiasa gembira,ceria, bahagia..sentosa..aman dan sejahtera ..dunia akhirat.. kehidupan perlu diteruskan..hidup mesti gembira.. kenapa nk bersedih kalu kita buleh gembira..buang yang keruh amik yang jernih.. semoga apa yang terbaik adelah utk diri farr selamanyaa.. **

ps : time besday farr ritu nk bg lagu ni tp x dpt... dgr kt sini jer lah..ehehe



Semoga ALlah meredhaimu..
Semoga Allah merahmatimu..
Semoga Allah menyayangimu..
Berbahagia Selalu......


Setiap pertemuan PASTI ada perpisahan...


.



Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah diatas suratan
Kutetap pergi jua

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Mencari hidayah dari pada-Mu
Dalam mendidikan kesabaranku
Ya Alloh tabahkan hati hamba-Mu
Diatas perpisahan ini

O.. uwo.. ho..

Teman betapa pilunya hatiku
Menghadapi perpisahan ini
Pahit manis perjuangan
Telah kita rasa bersama
Semoga Allah meredhoi
Persahabatan dan perpisahan ini
Teruskan perjuangan

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga... Tuhan berkatimu

Oo.. ho.. o...

ps : da lama x dgr lagu ni.. kali ni terdengar lai..sedey gile ;(... ingat kat farr... utk far la lagu ni.. ;) tp kalu dgr jgn nangis tauuu....

IslamicTorrents.net


.

Assalamu Aleikom/Hi,

You have been invited to IslamicTorrents.net!

What is IslamicTorrents.net?
IslamicTorrents.net is an Islamic Website offering free downloads of lectures, audio, video, software, chat, quran, hadeeth downloads and much more using the bittorrent peer2peer technology. Since its launch in August 2005, IslamicTorrents.net has acquired tens of thousands of members who downloaded hundreds of thousands of files. With an average of 100 new members per day, IslamicTorrents.net is the fastest growing Islamic file-sharing community on the Internet.

What can I find at IslamicTorrents.net?
IslamicTorrents.net is the leading source for informational documentaries, language learning software, Islamic lectures in audio and video, softwares and much more. The best way to find out what we have to offer is clicking on http://www.IslamicTorrents.net to join our website and see for yourself.

Best Regards,

m12345 (IslamicTorrents.net SysOp)
------------

------------------------------------------------------------------
IslamicTorrents.net is part of the Muxlim.com network!
------------------------------------------------------------------

girls day out,bingen


.

10 nov 2007..
hari utk kaum remaja pempuan(uhuks..) bermain2 & berpoya2..ehehe..
seronok sbb ramai dpt jumpa ramai kawan baru drp seluruh german nih..
kami main futsal..besh ..tp x menang la..sok paginya sakit satu badan.. sbb x penah p bersenam b4 nih.ehehehe..
enjoy dpt p ke sini.. tp sokmo igt dua org kekanak tu kat rumah..;p

* baru sampai.. tunggu cab..sejuk gile

* ade gaye la diorg nihh ;p* jupe kawan baru..ehe* talent betull..kami x masuk sbb xde talent pongg!!
* Pemenang DVD Player..isk isk isk (hancur harapanku..eheh)
* Muahahaha..

Tetamu daripada Mesia


.

*dr kiri Prof Dr Sheikh Hussain (Pengarah Fakulti Bio Perubatan & Sains Kesihatan, UTM Skudai ) & Wife (kak midah),roni,afizam,abe,anak abe,wife abe,anak abe lagi satu..
( & tukang amik gambar..tan..)..
TAHNIAH
sbb berjaya mengharumkan nama Malaysia esp UTM Skudai.. dgn membawa 3 pingat ( emas ,perak & Gangsa) di Nuremberg,Germany...

5 nov - 10 nov 2007,

terkini di Malaysia.. BERSIH lagi...


.

Perhimpunan Bersih versi Al Jazeera

Himpunan Bersih Scene from SOGO
Himpunan Bersih Scene from Masjid Jamek
Sekitar Himpunan Bersih
siri 3)


Amature video for Bersih Rally
Interview Al-Jazeera dengan Anwar Ibrahim
Iklan Bersih
Perhimpunan Bersih versi Bernama
Alamak, bahasa cina la plak. Untuk penonton cina
Perhimpunan Bersih versi RTM1
Perhimpunan Bersih versi TV3

tips temuduga


.

Tips Temuduga oleh Ustaz Zaharuddin

Temuduga Kerja : Apa Kunci Kejayaannya ?

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharudd in.net/

Menurut statistik undian
yang dikumpulkan di web ini. Kelihatan jelas bahawa pelawat web
zaharuddin.net kebanyakannya adalah golongan muda berumur 22- 30 tahun,
lelaki dan wanita.

Pada hemat saya, adalah
amat baik jika saya memberikan sedikit manfaat berkenaan kemahiran
temuduga buat pengunjung terutamanya bagi mereka yang masih dan sedang
bergelumang dengan dunia mencari pekerjaan dan temuduga.

Berdasarkan puluhan sesi
mengendalikan temuduga semasa bertugas di industri korporat dan juga
beberapa pengalaman rakan-rakan yang lain. Alhamdulillah, saya terlibat
sebagai panel untuk menemuduga calon-calon yang punyai keputusan
cemerlang seperti CGPA 3.5 ke atas, 'Mumtaz', 'First Class',
'Distinction' dan sebahagiannya mempunyai Ijazah Sarjana.

Malangnya, banyak kali saya
dan rakan-rakan di sektor swasta dapati individu yang mempunyai
kelayakan akademik cemerlang di Universiti tetapi ianya tidak banyak
membantu calon semasa temuduga.

Saya bimbang degan fenomena
kegagalan sistem peperiksaan di Universiti yang gagal melahirkan
seorang yang kreatif, beryakinan serta berbakat. Selain dari pengalaman
saya sendiri dan juga apa yang kerap saya dengari dari rakan-rakan, ada
graduan cemerlang yang seperti 'batu' semasa interview dan ada juga
yang langsung tidak mampu menjawab soalan panel yang berbentuk ujian
emosi dan kreativiti menjawab. Mungkin kerana soalan itu tiada dalam
silibus buku mereka agaknya.

Saya bimbang, munculnya
graduan yang cemerlang atas kertas kerana kecekapannya menghafal
silibus sahaja. Akhirnya, sekali dicuba di alam realiti, tersungkur
jatuh dengan sekali cubaan sahaja. Kerana itu, bagi saya soalan
peperiksaan perlu diolah dalam bentuk yang lebih praktical dan
mementingkan kefahaman berbanding hafalan semata-mata.

Tidak dinafikan kita
inginkan pelajar menghafal, tetapi adalah hafalan berserta kefahaman
sehingga bila dibawakan satu soalan dan situasi mencabar, ia mampu
menjawab dan mengadaptasikan formula hafalannya dalam konteks semasa.
Mampu memperkembangkannya dan bukannya hafalan kosong.

Jika anda bagaimana seorang
tukang masak biasa menjadi Chef yang hebat. Jawabnya, adalah dengan
mempelajari dan menghafal resipi asal dari seorang guru, kemudian
mencuba dan mempelbagaikan ramuan sendiri. Akhirnya lahirlah resipinya
sendiri dan rasa tersendiri. Resipi asal hanya menjadi titik mula untuk
menjadi kreatif. Itulah nilai tambah yang dikehendaki dalam proses
menuntut ilmu. Iaitu memperkembangkan ilmu.

Mungkin kerana itu,
pendedahan berpersatuan dan berprogram di universiti amat penting dalam
pembentukan graduan yang cekap dan kreatif dalam menangani masalah dan
soalan-soalan panel temuduga.

Melalui tulisan ringkas
ini, saya akan cuba mencoretkan beberapa perkara penting yang perlu
diambil perhatian oleh seseorang calon temuduga. Sudah pasti bukan
semua aspek sempat untuk saya coretkan, terutamanya saya bukanlah
seorang pakar bab pengurusan dan temuduga. Namun masih boleh berkongsi
pengalaman.

Secara ikhlas, terdapat beberapa kelemahan nyata bagi kebanyakan calon-calon, kelemahan tersebut juga berulang-berulang.

Soalan Biasa

Tidak kiralah samada interview di dalam Bahasa Inggeris, Melayu atau Arab, soalan awal adalah :-

"Please introduce yourself" atau "Sila perkenalkan diri anda"

Ini adalah ayat biasa yang digunakan oleh panel untuk memulakan sesi temuduga.

Jawapan calon bagaimana?

"Saya berasal dari kampung sekian, sekian..adik beradik 11 orang, saya anak yang sulong, ibu bapa saya bekerja itu dan ini"

"saya sekolah tadika di..., "

"Saya sudah berkahwin dah punyai ....anak"

Bagi saya, jika calon
menjawab seperti jawapan di atas, ia adalah suatu kekurangan pada minda
calon dan 'disadvantages' buat calon tersebut.

Ini kerana calon sepatutnya memfokuskan pengenalan diri dalam hal yang berkaitan dengan kerjaya yang diminta sahaja.

Cukup memfokuskan kepada bahagian berikut :-

1) Kelulusan & Pendidikan formal: Pendidikan Sekolah Menengah dan Universiti sahaja serta kaitan apa-apa subjek yang diambil dengan kerja yang dipohon.

2) Tempat bertugas sekarang (jika bekerja, jika tidak sebutkan pengalaman di Universiti seperti Exco persatuan dan lain-lain)

3) Pengalaman dan kemahiran yang ada dan kaitannya dengan tugas yang dipohon.

Saya kira, tiga point tadi
sudah cukup, tidak perlu menghuraikan silsilah keluarga, nama emak,
nama atuk, kahwin, anak, kampung dan lain-lain. Ia hanya menunjukkan
ketidakmatangan calon.

Panel biasanya menyoal
soalan ini untuk menilai tahap fokus calon dalam menjawab soalan dan
kaitannya dengan kerja yang diminta. Bukan untuk berkenalan dengan
calon.

Tahap Satu

Selapas soalan pertama, panel biasanyaakan cuba memperkembangkan soalan dari jawapan pertama calon, terutamanya dalam soal :-

1) Panel akan melihat keputusan peperiksaan
dan subjek yang diambil calon di Universiti dan akan mengutarakan
soalan berkenaannya. Justeru, calon mestilah cuba ulangkaji terlebih
dahulu sedikit isi penting subjek yang berkaitan dengan tugasan yang
diminta.

Sebagai contoh : Jika seseorang calon memohon jawatan Syariah Executive di sebuah Islamic Bank.

Sudah tentu panel akan cuba
menguji ilmu dan kefahaman subjek Fiqh Muamalat yang diambil calon
ketika di universiti. Demikian juga subjek Qawaid Fiqh dan lain-lain
yang berkaitan.

2) Tugas yang calon lakukan sekarang (sekiranya ia sedang bertugas) dan kaitan yang boleh menyokong kerjayanya sekarang.

Tatkala itu, calon mestilah
bersedia dengan segala point yang dapat mengaitkan kerjaya yang
dipohon. Walaupun ia dari dua displin yang berbeza.

Sebagai contoh, calon seorang siswazah masih bertugas sebagai cashier
di sebuah pasaraya (kerja sementara menunggu yang sesuai dengan
kelulusannya) , dan sekarang calon memohon tugas sebagai Eksekutif Akaun
di sebuah syarikat swasta.

Maka calon mestilah
berupaya mengaitkan faedah kerjayanya sebagai cashier dengan tugasan
yang dipohon. Calon mestilah kreatif berfikir dan mengaitkannya, paling
kurang pun sekurang-kurangnya sebutlah bahawa dengan kerjaya sebagai
juruwang itu, anda sudah terdedah dengan suasana pekerjaan, membuat
laporan, menerima arahan supervisor dan lain-lain"

Bagi saya, kemampuan calon untuk mengaitkannya dikira sebagai satu merit baik buat calon.

3) Mengapa memohon kerja ini sedangkan anda sudah bekerja sekarang.

Ini soalan yang amat biasa
bagi semua jawatan. Setiap alasan anda adalah amat penting untuk panel
menilai pemikiran anda dan perancangan kerjaya anda. Kematangan dalam
jawapan pastinya banyak membantu,

Kenalan saya pernah
memberitahu bahawa banyak calon bumiputra gagal memberikan jawapan yang
baik dalam soalan ini. Malah hingga ada yang mengatakan :

"Tak pelah, jika tak dapat jawatan ni pun saya tak la kisah sangat pun sebenarnya"

Kata sebegini adalah satu kesilapan besar.

4) Mengapa kerap menukar kerja?

Soalan ini amat relevan dan
penting bagi panel iaitu dalam situasi anda pernah bekerja di pelbagai
syarikat dan organisasi sebelum ini, atau kata lainnya,
'melompat-lompat' .

Mereka pasti akan bertanya
sebab-musabab banyak melompat, malah sebahagian Managing Director dalam
sektor 'Oil & Gas' pernah berkata kepada saya :

"Semua calon yang dilihat
banyak melompat dari syarikat ke syarikat dalam tempoh kurang setahun
atau dua tahun, awal-awal kami dah reject"

Lihat, malah dalam
kebanyakan sektor swasta mereka akan menilai tahap kesetiaan anda
dengan satu syarikat. Mereka tidak mahu anda melakukan demikian kepada
syarikat mereka nanti. Jawapan konkrit perlu anda sediakan.

Tanpa jawatan konkrit, kebanyakan majikan akan menggangap individu yang kerap melompat sebagai :-

1) Tidak setia kepada satu-satu organsasi.

2) Gila pangkat.

3) Jenis bermasalah dan pastinya masalah di tempat lama.

4) Pengejar kenaikan gaji secara rakus. Iaitu dengan cara melompat-lompat.

5) Kurang kemahiran khusus dalam satu bidang kerana asyik melompat.

6) Kurang kemahiran interpersonel.

Tahap Kedua

Tahap seterusnya, panel biasanya akan mula menguji sekaligus :-

1) Tahap kemahiran ilmu dalam bidang kerja yang dipohon.

2) Cara penyampaian jawapan termasuk cara pandangan mata, cara tangan semasa bercakap

3) Tahap keyakinan semasa menjawab soalan.

4) Tahap kedinamikan calon semasa menjawab.

5) Minat calon dalam kerjaya yang dipohon.


Ini adalah antara fokus
utama seorang panel. Namun, jika jawatan yang dipohon adalah sebagai
eksekutif sahaja. Biasanya panel akan bersifat lebih toleransi kerana
jawatan eksekutif adalah satu jawatan yang masih dikira kecil di dalam
sebuah organisasi dan syarikat. Justeru, tahap ilmu dan kemahiran
tidaklah menuntut satu tahap yang tinggi.

Bagaimanapun, sesiapa yang mampu menunjukkan tahap kemahiran dan ilmu dengan cemerlang sudah tentu lebih baik.

Bagaimanapun point 2,3,4 dan 5 masih amat penting buat calon, walaupun hanya bagi jawatan eksekutif.

Banyak kekurangan dikenalpasti di kalangan graduan kita dalam hal ini. Antaranya :-

a- Tidak yakin dengan jawapan. Ada dua jenis soalan dalam temuduga, yang pertama soalan fakta dan yang kedua soalan bukan fakta.

Bagi soalan yang memerlukan
fakta tepat, jika calon tidak mampu menjawab, mereka masih perlu
menunjukkan keupayaan untuk merujuk kepada sumber-sumber tertentu.

Bagi soalan yang memerlukan
pandangan bebas bukan fakta; keyakinan amat penting. Keyakinan itu
perlu dizahirkan melalui cara dan intonasi bercakap, memek muka dan
sedikit pergerakan tangan.

Ini tidak, bila ada yang
tidak boleh jawab soalan fakta, mulalah terganggu pemikirannya sehingga
semua jawapan selepas itu tidak yakin. Apatah lagi jika diprovokasi
oleh panel seperti katanya,

"Anda sebenarnya tidak layak dan belum bersedia untuk jawatan ini"

b- Tidak menunjukkan bakat dan kemampuan untuk menyumbang.
Ini adalah aspek penting dalam sebuah temuduga, calon mesti menunjukkan
minat untuk menyumbang dan mempelajari jika diterima sebagai eksekutif,
tunjukkan minat dan keghairahan untuk belajar, dan bukannya sekadar
"InshaAllah" dengan lemah longlai serta ayat-ayat yang tidak
bermotivasi.

Kebanyakkan panel temuduga
ingin melihat bakat calon untuk diperkembangkan kelak. Mereka tidaklah
mengharapkan anda sehebat orang yang punyai pengalaman 10 tahun. Apa
yang diharapkan adalah kesediaan dan pembuktian bahawa anda adalah
seorang calon yang berbakat.

c- Merendah diri.
Benar, merendah diri adalah satu sifat yang terpuji dalam Islam tetapi
semasa temuduga calon perlu menunjukkan dan menaikkan kebolehan diri.
Bukan meninggi diri dalam bentuk melampau dan 'over' tetapi cukup
sekadar menunjukkan kedinamikan diri dan kelayakan anda untuk
jawatanyang dipohon.

d- Tidak Relaks & Kelihatan Tertekan.
Calon perlu relaks dan kelihatan selesa semasa temuduga. Tenangkan diri
dan jangan rasakan anda dalam sebuah temuduga. Ia mudah menganggu
debaran hati dan jantung anda. Bayangkan anda sedang berbincang dengan
guru sahaja.

Bagi sektor swasta,
kemampuan calon menunjukkan ketenangannya dan relaksnya dalam temuduga
mampu memberi kredit kepada calon. Ia membuktikan calon adalah orang
yang boleh menanggung beban dan stress kerja swasta yang biasanya sibuk
dan tertekan.

Tahap akhir

Sebagai ringkasan dalam tulisan ini, panel akan melihat kepada gaji semasa anda, dan gaji yang dipohon.

Ini sebenarnya adalah satu proses ujian kematangan yang hebat. Calon mesti berhati-hati agar tidak dihentam dan ditertawakan.

Justeru, 'expected salary' mestilah melihat kepada 'salary scale' di dalam pasaran dan gaji calon sekarang.

Untuk itu, calon mesti
membuat kajian tahap gaji seorang eksekutif di bidang perbankan sebagai
contoh. Atau sector pendidikan dan lain-lain. Jangan membuka kelemahan
diri dengan memohon gaji seorang pengurus atau gaji seorang pekerja
kilang sahaja.

Jangan letak terlalu tinggi dan jangan tersilap minta terlalu rendah berbanding kelulusan anda.

Jika anda seorang yang
cemerlang dan punyai sarjana yang specifik dalam jawatan dan bidang
tugas yang dipohon, lihat pula sektor apa, jika dalam sektor perbankan
Islam sebagai contoh, jangan letak kurang dari RM 3000 sebulan.

Jika calon meletakkan bawah
dari RM 3000 dengan kreteria yang disebut di atas, ia menunjukkan calon
kurang mengkaji dan kurang matang dalam sektor pekerjaan.

Jika calon punyai
pengalaman 2 tahun, jangan pula letak gaji dipohon sebanyak RM 6000.
Sudah tentu akan ditertawakan oleh panel, jika tidak di hadapan calon,
dibelakang sudah tentu agaknya.

Sebenarnya banyak aspek yang perlu dilihat dalam meletakkan gaji yang dijangka. Termasuk aspek :-

1) Saiz Syarikat : Syarikat besar atau kecil, tempatan atau antarabangsa. Semuanya punyai 'scale' yang berbeza.

2) Jenis sektor : Kejuruteraan, Perbankan dan Kewangan, Pendidikan, Konsultan dan lain-lain. Ini juga banyak berbeza.

3) Jenis Kemahiran
: jenis kemahiran khas atau biasa. Kemahiran yang mudah dijumpai di
pasaran adalah lebih murah dan yang sukar. Sebagai contoh ; calon yang
punyai kemahiran Fiqh Mualamat dan Perbankan Islam amat sukar ditemui
dalam pasaran, hasilnya calon yang punyai pengalaman boleh meletakkan
permohonan sedikit tinggi.

4) Jenis Jawatan :
Ia amat banyak mempengaruhi gaji jangkaan. Termasuklah nama jawatan,
iaitu eksekutif, Eksekutif Kanan, Pengurus, Pengurus Kanan dan
lain-lain. Juga dari aspek, jawatan tetap, kontrak atau separuh masa.
Semua mempunyai scale masing-masing.

Justeru, calon perlu
merujuk kepada mereka yag berpengalaman untuk menentukan gaji jangkaan.
Jangkaan yang tepat pula pastinya akan ditanya oleh panel,

"Mengapa anda layak dengan gaji sebanyak ini?"

Jawapan perlu disediakan
dari awal. Elok juga disebutkan kepada panel bahawa ia terbuka untuk
perbincangan. Tatkala itu, panel akan bertanya lagi;

"Berapa minimum yang anda boleh agaknya?"

Sekali lagi anda perlu menyiapkan jawapan dari awal.

Oleh kerana biasanya soalan
ini di akhir temuduga, calon juga boleh menilai serba siedikit
prestasinya dan respon panel temuduga dalam meletakkan aras minimum
gaji yang dijangka. Jika panel kelihatan menyukai anda dan anda juga
kelihatan 'performed' dalam temuduga, bolehlah anda nilaikan gaji
minimum yang sedikit tinggi. Demikian sebaliknya.

Soalan Penutup

Biasanya, soalan penutup panel temuduga adalah:

"Do you have any question?" atau " Saudara/i ada apa-apa soalan?"

Kebanyakan calon akan mengatakan ‘Tiada soalan"

Bagi saya, ia sekali lagi satu tindakan yang kurang tepat.

Panel sebenarnya ingin
menilai minda anda terhadap kerja yang dipinta. Justeru lebih baik anda
bertanya, pastikan pertanyaan adalah standard dan menunjukkan anda
seorang yang berpandangan jauh. Seperti tanya berkenaan masa depan
syarikat, peluang karier bersama syarikat, tahap kestabilan syarikat
dan lain-lain. Bagaimanapun, jika calon terlalu tidak 'performed' di
peringkat awal temuduga, soalan-soalan besar ini mungkin tidak perlu
kerana akan membosankan panel.

Demikianlah, beberapa nasihat dan pandangan ringkas saya buat bekalan rakan-rkaan pengunjung http://www.zaharuddin.net/
yang majoritinya beumur 22- 35 tahun. Sudah tentu proses temuduga akan
berterusan dalam usia ini. Harapan saya, ia mampu membantu serba
sedikit persiapan karier anda agar lebih berjaya.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda :-

Åä Çááå ÚÒ æÌá íÍÈ ÅÐÇ Úãá ÃÍÏßã ÚãáÇ Ãä íÊÞäå

Ertinya : Sesungguhnya
Allah s.w.t menyukai seseorang kamu apabila ia melakukan sesuatu kerja,
ia sentiasa memperkemas dan menekuninya" (Riwayat At-Tabrani, terdapat
komentar terhadap seorang perawinya iaitu Mus'ab bin Thabit, Ibn Hibban
men ‘thiqahi'nya , dan majority melemahkannya)

Menurut sebuah hadis sohih pula :-

Åöäøó Çááøóåó ßóÊóÈó
ÇáúÅöÍúÓóÇäó Úáì ßá ÔóíúÁò ÝÅÐÇ ÞóÊóáúÊõãú ÝóÃóÍúÓöäõæÇ ÇáúÞöÊúáóÉó
æÅÐÇ ÐóÈóÍúÊõãú ÝóÃóÍúÓöäõæÇ ÇáÐøóÈúÍó æóáúíõÍöÏøó ÃÍÏßã ÔóÝúÑóÊóåõ
ÝóáúíõÑöÍú ÐóÈöíÍóÊóåõ

Ertinya : "Sesungguhnya
Allah s.w.t telah mewajibkan al-ihsan (professional, ketekunan dan
ketepatan) dalam semua kerja, maka apabila kamu ingin berburu maka
perkemaskan perburuanmu, apabila kamu ingin menyembelih maka
perelokkanlah cara pemyembelihanmu, hendaklah ditajamkan alat
sembelihanmu agar dapat merehatkan binatang yang disembelih" ( Riwayat
Muslim, 3/1548 )

Kedua-dua hadis ini
menganjurkan kecekapan dan professionalism dalam kerja. Tingkatkan ilmu
dan kemahiran bermula dari proses temuduga. Moga Allah bersama kita
sentiasa.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

7 November 2007

26 Syawwal 1428 H

www.al-ahkam.net www.saifulislam.com

www.qualitysunnah.blogspot.com www.abulfadhl.blogspot.com

"al-'ilm: qaala Allah wa qaala ar-Rasul

Joey McIntyre - Stay The Same


.



suke lagu ni.. thanx to dill..;)

BERSIH


.



Nasihat Dr. Abdullah Nasih Ulwan


.

Nasihat Dr. Abdullah Nasih Ulwan

Thu Nov 8, 2007 4:47 pm (PST)

Sebab-sebab Penyelewengan Anak-anak dan Cara Memperbaikinya
Dipetik daripada sumber: Tarbiatul Aulad fil Islam (Pendidikan Anak-anak Dalam Islam) oleh Dr. Abdullah Nasih Ulwan

Masa Lapang yang Mempengaruhi Anak-anak dan Anak Belasan Tahun

Di antara gejala-gejala asasi yang biasanya membawa kepada penyelewengan anak-anak, ialah tidak mendapat faedah dari masa lapang yang mempengaruhi anak-anak dan yang berbelas tahun (baru cukup umur). Sebagaimana yang sudah termaklum, bahawa anak-anak itu memang gemar bermain dari sejak masa kecil lagi, cenderung kepada pengembaraan, sukakan masa lapang, dan bersenang-lenang dengan pemandangan yang tabi'i. Kita senantiasa mendapati mereka amat cergas bermain dengan anak-anak yang sama umur dengannya, berkejar-kejaran di sana-sini, memanjat pokok, berolahraga dan bermain dengan berbagai-bagai permainan, termasuk bermain bola dan sebagainya.

Adalah wajar sekali atas para pendidik untuk menggunakan peluang ini sepenuhnya bagi anak-anak, supaya mereka dapat memenuhi masa-masa lapang mereka itu dengan gerakan-gerakan yang boleh menjadikan badan mereka sihat, dan segala anggota-anggota mereka menjadi kuat, agar badan mereka menjadi cergas.

Jika mereka tidak mendapat tempat-tempat untuk bermain dan berolahraga yang bersih, ataupun tidak ada kelab-kelab yang sesuai untuk beriyadhah dan membentuk kekuatan, ataupun kolam-kolam air untuk belajar berenang, ataupun padang-padang untuk kecergasan badan dan gerakan-gerakan yang lain, kelak tentulah mereka akan bercampur gaul dengan teman-teman jahat, dan kawan-kawan yang rosak dan merbahaya, dan demikian ini tentu sekali akan membawa mereka kepada kecelakaan dan penyelewengan.

Islam dengan petunjuk-petunjukny a yang tinggi, sebenarnya telah memulihi masa lapang bagi anak-anak dan yang sudah dewasa dengan cara-cara yang praktikal untuk menyihatkan badan-badan mereka dan menguatkan anggota-anggota mereka, supaya mereka memperoleh kesihatan yang cukup, kecergasan dan semangat.

Antara cara-caranya yang terutama sekali, ialah membiasakan mereka mengerjakan berbagai ibadat, dan yang terkhusus sekali ialah solat yang dikira oleh Islam sebagai tiang agama, dan tapak bangunannya, serta rukunnya yang asasi, disebabkan ia mengandungi faedah-faedah rohani, kemanfaatan badan, serta kesan-kesan moral dan jiwa.

Di sini kita akan menghitung secara ringkas faedah-faedah solat kepada badan, supaya diketahui oleh siapa yang mahu tahu keutamaannya, dan sebab pensyariatannya.

Solat itu merupakan suatu riyadhah (gerak badan) yang mesti, di mana setiap Muslim menggerakkan semua anggotanya dan tulang-tulang pangkalnya, dan tiada sepi lagi bahawa dalam pergerakan ini terdapat kecergasan bagi semua anggota-anggota badan, urat-urat sendi dan pusingan darah.
Solat merupakan satu kebersihan yang dipaksakan, kerana sebelum solat itu dimestikan berwudhu', padahal wudhu' itu tiada lain melainkan untuk membersihkan segala anggota yang zahir, dan membersihkan juga rambut, mulut, hidung dan gigi. Ini selain daripada mandi wajib dan mandi yang sunat, dan selain juga kebersihan badan, pakaian dan tempat. Semua ini adalah menjadi syarat untuk sahnya solat.
Solat merupakan kebiasaan berjalan; iaitu apabila seseorang itu berjalan ke masjid lima kali sehari, siang dan malam, dan tiada sepi lagi bahawa dalam pergerakan berjalan itu, pergi dan balik, memberikan kecergasan kepada badan serta menghilangkan letih dan malas.

Bukankah sering kita mendengar dari para doktor yang mengatakan, bahawa pergerakan badan dengan berjalan dan beriyadhah sesudah makan, akan menjauhkan penyakit perut dan susah hazam, dan juga lelain penyakit dan bahaya.

Kalau begitu, tiadalah hairan lagi, jika kita telah mendengar dari siapa yang tiada mengucapkan dari hawa nafsunya (yakni Nabi Muhammad SAW) yang telah menganjurkan para ayah dan para pendidik untuk menyuruh anak-anak mereka bersembahyang pada usia tujuh tahun, supaya mereka terbiasa dengannya, serta menghabiskan masa lapang mereka untuk mempelajari sembahyang dan mempraktikkannya.

Kini marilah dengar apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW yang berkaitan dengan maksud ini, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Al-Hakim dan Abu Daud, yang bermaksud,

"Suruhlah anak-anak kamu bersembahyang pada usia tujuh tahun, dan pukullah mereka untuk bersembahyang pada usia 10 tahun, dan pisahkan antara mereka pada tempat tidur."

Ini selain masa yang dihabiskan oleh anak itu di waktu lapangnya untuk mempelajari cara-cara bersembahyang, gerak-gerinya, bacaannya, bilangan rakaatnya, yang mana fardhu, dan yang mana sunat, dan tata tertibnya, sama ada di rumah diajarkan oleh pendidiknya, ataupun di masjid diajarkan oleh gurunya.

Di antara cara-cara yang praktikal yang dianjurkan oleh Islam untuk memenuhi masa lapang anak-anak, ialah menyuruhnya belajar cara-cara berperang, menunggang kuda, berenang, melompat, bergusti, dan seumpamanya.

Islam juga menganjurkan anak-anak untuk memenuhi masa lapang dengan bermutalaah (membaca) buku-buku yang baik, berkelah yang bersih dari dosa, dan beriyadhah yang berbagai-bagai. Ini semua tentu tidak mungkin, kecuali jika disediakan tempat permainan yang besar, kelab-kelab yang luas, perpustakaan yang termasyhur, organisasi untuk umum, dan kolam-kolam air yang bersih, dengan syarat semua ini tunduk di bawah pengarahan hukum-hukum Islam, dan adab-adabnya yang mulia.

Berikut perhatikanlah petunjuk-petunjuk Islam dalam menyediakan cara-cara yang membolehkan cadangan-cadangan ini:

Allah SWT telah berfirman, yang bermaksud;

"Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu…"
(Al-Anfal: 60)


Allah SWT telah berfirman lagi, maksudnya;

"Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?. ..
(Az-Zumar:9)

Berkata Umar bin Al-Khattab r.a:
"Ajarkanlah anak-anak kamu bermain panah, berenang, dan suruh mereka berlatih lompat ke atas kuda."

Al-Hakim dan Al-Baihaqi telah meriwayatkan daripada Rasulullah SAW sabdanya, yang bermaksud,

"Rebutlah lima sebelum lima: Masa hidupmu sebelum mati, masa sihatmu sebelum sakit, masa lapangmu sebelum sibuk, masa mudamu sebelum tua, dan masa kayamu sebelum miskin."

An-Nasa'i dan At-Termidzi telah meriwayatkan, bahawasanya Nabi SAW telah bersabda, yang bermaksud,

"Berlatih memanah dan menunggang, dan jika kamu pandai memanah lebih aku sukai daripada kamu menunggang."

Ath-Thabarani dan Al-Hakim telah meriwayatkan daripada Rasulullah SAW bahawasanya baginda telah bersabda, yang bermaksud,

"Segala sesuatu yang tiada berkaitan dengan mengingati Allah adalah sia-sia, ataupun permainan, ataupun kelalaian, melainkan empat perkara, iaitu: Berlatih memanah antara dua benda, melatih kudanya, bergurau dengan isterinya dan belajar berenang."

Muslim telah meriwayatkan bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda, maksudnya,

"Orang Mu'min yang kuat lebih utama dan lebih dikasihi Allah daripada Mu'min yang lemah, dan semua itu ada baiknya. Jagalah baik-baik apa yang boleh memberikan manfaat kepada anda, dan sentiasalah memohon bantuan daripada Allah, dan janganlah bersifat malas! Andaikata anda ditimpa sesuatu, janganlah katakan 'Kalaulah aku buat begini tentulah tidak berlaku," tetapi katakanlah: Allah yang telah mentakdirkan, dan apa yang dikehendaki Allah dilakukanNya, kerana 'Kalaulah' itu membuka pintu untuk campurtangan syaitan."

Dan lain-lain lagi dari petunjuk-petunjuk agama yang bernilai dan berguna sekali. Andaikata para pendidik mengambil berat terhadap petunjuk-petunjuk Islam ini, nescaya yang demikian itu akan menguntungkan anak-anak mereka dari segi kesihatan, ilmu pengetahuan dan kekuatan, dan tentulah yang demikian itu akan menghalang mereka dari petualangan, keciciran dan penyelewengan, dan nescaya mereka dapat mengisi masa lapang mereka dengan kerja-kerja yang mendatangkan manfaat kepada diri mereka, kepada agama mereka, dan kepada dunia dan akhirat mereka. Dan nescaya mereka akan menjadi generasi-generasi Islam yang berguna, menjadi tentera-tenteranya yang gagah berani, menjadi da'i-da'inya yang lupus serta anak-anak mudanya yang bekerja untuk kebaikan.

The Pencil Parable


.

cinta...


.


CINTA MURAHAN ialah cinta kerana manusia..

CINTA MAHALAN ialah cinta kerana Allah.. Simple meaning..

"berkahwinlah demi Allah dan nabinya bukan berkahwin krn perasaan dan kebiasaan.jodoh usah terlalu dirisaukan tiba masa ia akan datang menjemput.namun perlu juga perlu dibuka akan lorong2 yang memudahkan sampai dan tidak terhalang.biar hidup sendiri dan selesa membina pahala daripada hidup berdua tp menjadi pencetus dosa ke neraka.biar terlewat sebab bersikap memilih dari tersalah pilih..."

dipetik drp kata2 sahabat ;)..

thanx ;)


.

taraaaaa.....!!!


a puzzle picture..perfume..scraf.. or ape nama dier ye.. and cuties glass candle.. thannnxx!!!

&

and more important thing is doa from all of u.. my frens... ;)




day of my besday.. alhamdulillah ;)


.

* special gift from hubby... ;) *


my hubby watkan special cake 4 me.. emm sedappp !!!!

and... at the night we have a special dinner at chinese rest.. ;)

seronok sangat2 !!!!!! ;c)...

* pls click at the picture 2 c da size yg lbh besaq...

ubat kecantikkan


.


Seorang wanita tua yang di wajahnya masih dan selalu memancarkan cahaya, ketegaran dan kecantikan,
ditanya tentang alat-alat kecantikan yang dipakainya,
maka dia pun menjawab :
"Aku gunakan untuk kedua bibirku dengan berkata kebenaran (hak), dan untuk suaraku dengan membaca Al Quran
Dan untuk kedua mataku dengan rahmat dan belas kasihan
Dan untuk kecantikan kedua tanganku dengan melakukan kebaikan,
Dan untuk postur tubuhku dengan solat dan (istiqomah)
Dan untuk hatiku dengan cinta dan kasih sayang."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails