Paru Sambal Kering


.

recipes from moralle@myresipi.com

Bahan-bahan ( 1 kilo paru, untuk 4 hingga 6 orang (it depends) )

* 1 kilo paru (di rebus dahulu selama 30min at least)
* Lada kering (dalam 20 tangkai or depends on individual)
* 2 biji Bawang besar
* 3 biji bawang putih
* Serbuk lada putih dan Serbuk lada hitam (sukatan ikut rasa sendiri)
* 1 sudu kicap masin

Cara-cara

1. Paru yg telah di rebus, di potong kecil, memanjang sedikit ataupun ikut suka rasa (asalkan tipis dan tidak terlalu tebal) - di goreng dahulu sehingga separuh garing
2. Lada kering, bawang besar dan bawang putih (di blender)
3. Tumis lada yg sudah di blender sehingga sedikit garing
4. Masukkan paru yg telah digoreng, di gaul rata,
5. Masukkan serbuk lada putih dan serbuk lada hitam dan juga kicap,
6. Setelah di gaul sebati masukkan perasa dan sedikit garam,
7. Boleh juga di masukkan sedikit gula sebagai perasa,
8. Di gaul semuanye hingga sebati

p/s : Memang besh!!!!... wallaaaa....i letak lada benggala skit.. nyummmyy..

4 Responses to “Paru Sambal Kering”

  1. ayu..1st tym combi masak paru tu keras berdekang..tau naper??

    combi tak rebus sbb tatau..adehh!

    sampai anak combi ckp..'mama ngaper tak sama mcm kat restoran???

    paru ni mmg fav kami ..goreng ngn kunyit pun sedap kan :p

  2. hehehe..cute ajer.. ;p..
    anak kak combi nak bandingkan janganlah ngan yg kat restoren.. aduss..tingginya...ehehe..;p

    goreng gitu pun sdap.. letak kunyit ,ketumbar,garam ngan jintan putih skit..

  3. sismimi says:

    aduss..mimi mmg ske banget mkn paru ni..tp dh lame tk menjamahnyer..huhu..tetibe jadi ngidam nk mkn paru..ehehe..asik telan ayak liuq ja ni..

  4. ngidam?? ish2...sape watttt????hihihi..;p

    try le respi ni kalau de paru eh.. nk tau org len sdp tak rasa..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails