Ubi kayu


.

hari makan ubi kayu..

tiba-tiba tingin nak makan ubi kayu..sib baik kat kedai arab tu de jual..(ntah dr mana dia ambil tak tanya la pulak) tapi sedap ubi nie..lembut...& rasa macam ubi kayu...;p
apelagi.. dpt je ubi tu & bile de masa je..goreng je lah ubi tu.. sedaaap.. cuma bersihkan ubi tu..potong ikut suka rasa.. letak ketumbar,jintan & garamkan... grenggg...(bunyi digoreng ye...) tunggu kejap...siap...

sebahagian lagi ubi kayu tu rebus je.. letak garam ngan air secukupnye.. tunggu sampai agak2 lembut skit.. cicah dgn sambal ikan bilis ..wat sambal nie.. resepi dr mak( jauh kal mak nk dpt resepi wat sambal nie...ngeh ngeh ngeh...

segenggam ikan bilis digoreng,kendian ditumbuk dgn cili api yang merah,cili kaler hijau blh gak tp mak kata bau langu skit..letak bawang putih dlm 1/2 ulas/seulas yang kecil.. & garam skit.. masa tumbuk menumbuk tu letakkan skit minyak ikan bilis yang digunakan semasa menggoreng tadi..

p/s : nak tau sedap x..cubala!!.. sama-samalah menyahut seruan pakar dr kerajaan mesia,makanlah ubi untuk kesihatan & menjimatkan wang..harga beras dah naik woo... sian kiter sume...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails