Minyak lagi...


.


Benarkah dakwaan berikut? Jika benar apa tindakan semua? Cuba lihat analisis penganalisis berdasarkan maklumat yang didapati hasil pembacaan penganalisis mengenai harga minyak di Venezuela!

Rumor adalah seperti berikut, tetapi penganalisis telah membuktikan harga minyak di Venezuela seperti perkiraan di bawah. (Manakala harga minyak di negara lain akan disahkan kemudian kerana kesuntukan masa atau rakyat Malaysia boleh mencuba menyelidik sendiri)


UAE– RM1.19/liter
Eygpt– RM1.03/liter
Bahrain– RM0.87/liter
Qatar– RM0.68/liter
Kuwait– RM0.67/liter
Saudi Arabia– RM0.38/liter
Iran– RM0.35/liter
Nigeria– RM0.32/liter
Turkmenistan– RM0.25/liter
Venezuela– RM0.16/liter

MALAYSIA– RM2.70/liter


PDSVA (company macam Petronas) in Venezuela is an example that currently owns 24 refineries worldwide and sells petrol at N7 per litre. Due to the policies of Venezuelan oil company PDVSA, the Venezuela are able to enjoy $0.19 (atau RM 0.6197) per gallon or N6.12.


Jika 1 gallon (US, liquid) = 3.7854118 litre maka, harga seliter minyak di Venezuela akan jatuh pada harga RM 0.16370742 !!!!!!!!!!


KESIMPULAN MINYAK MALAYSIA (RM 2.70 per liter) TERSANGAT MAHAL BERBANDING MINYAK VENEZUELA (RM 0.16370742 atau RM 0.16 jika dibundarkan)!

Perbandingan statistik di atas adalah berdasarkan maklumat semasa pada hari ini!

sumber - klik sini


komen -> takyah la nak bandingkan dengan minyak kat vanezuela tu..kalau bandingkan kat negara pengeluar minyak yg paling mahal pun rm 1.19, nikan plak kat mesia rm2.70?? ayoyoyo..ape nak jadi....?.. Malaysia negara PENGELUAR minyak, TAK WAJAR naik... b*d*h.. !!.. ingatlah.. jangan memain dgn doa orang yang teraniaya....


p/s : naik jela kereta sorong..buleh excersice!!huh...

2 Responses to “Minyak lagi...”

  1. ishamizu says:

    Ya Allah..jauhnye beza iu! ni yg nk marah nii..tp sapela kte ni kn?? tensen je tgk harga minyak lbh murah berbanding negara2 lain...awat la petronas tu xbg subsidi eh?? staff derg je nk gaji tgi22,,,tolak je gaji derg, bg duit kt kerajaan sbg subsidi minyak, kn? ketidak takde guna la dia jd comp. petroleum nasional, klu x tlg rakyat! nasional kunun!!hee geramnyer!

  2. tula izu...sakit hati kan..tunjukla perasaan kt demo nt..hihi.. emm.. camni agaknye takmolah balik mesia cpt2..tgu harga myak turun balikk..tp entah bile ..semoga Allah bantu kite sume.. dlm meringankan beban umat islam di mesia..jauhilah pemimpin yg kijammmm...kijammm..menciii..menci..aku menci padamu ...(senget kepala nie..hehee)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails