Kek marble


.

Bahan-bahan ( Acuan ( 8 x 8 x 3 ) inci )

  • 300 g mentega, pada suhu bilik
  • 280 g tepung halus (tepung gandum pun ok)*
  • 1 camca teh serbuk penaik*
  • 1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak) - takde..
  • 5 biji telur Gred A
  • 250 g gula kastor
  • 1 camca besar Ovallate
  • 30 g gliserin - tak letak - takde
  • 20 g air
  • 1/2 camca teh esev vanilla
  • 1/2 camca teh strawberi emulco - takde
  • 1 camca teh coklat emulco - guna coklat biasa aje

Cara-cara

  1. Step_by_step_017
    Pukul mentega hingga kembang. Masukkan tepung yg telah diayak tadi. Gaul rata dgn mentega. Ketepikan.
  2. Step_by_step_019
    Dalam mangkuk yg kering dan bersih. Satukan telur, gula dan ovallate.
  3. Step_by_step_018
    Menggunakan kelajuan yg tinggi, pukul adunan hingga kembang dan gebu. Seperti adunan kuih baulu.
  4. Step_by_step_020
    Perlahankan speed, masukkan adunan mentega tadi sedikit demi sedikit hingga habis. Masukkan juga gliserin dan air. Gaul hingga rata.
  5. Step_by_step_021
    Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Satu dicampur dgn coklat emulco, satu lagi dgn strawberi emulco dan satu yg adunan kosong dicampur dgn esev vanila. (Perisa bergantung pada kehendak masing2).
  6. Step_by_step_022
    Lenser tin kek berukuran ( 8 x 8 x x3 ) inci dgn mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak. Tuang setiap adunan secara berselang seli hingga habis.
  7. Step_by_step_023
    Bila sudah siap. Ambil chopstick atau sudu (gunakan tangkainya). Buat beberapa pusingan pada adunan kek tadi. JGN terlebih pusing, cukup sekadar 3 - 4 kali pusingan.
  8. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 40 - 45 minit, bergantung pada oven masing2. Jika selepas 45 minit dan apa bila dicucuk dgn lidi satu dibhg tgh2 kek dan hasilnya tidak kering. Tutup permukaan tin kek dgn tudung periuk dan tambah masa membakar 5 - 10 minit lagi. Uji kek selepas 5 minit dibakar. Bila masak keluarkan kek dari tin dan sejukkan. Tujuan meletakkan "tudung periuk" ialah untuk mengelakkan kek hangus pada permukaannya.
p/s : resipi drp Mat gebu di Myresipi.com.. aku copy paste je.. gamba2 cara wat tu pun mat gebu nyer.. cuma gamba kek da siap tu je akunye..try lah..tak rugi mencobanya...memang besh! lembut & gebu.. tq che mat!

2 Responses to “Kek marble”

  1. sini tak jumpa ovallate
    ermmm

  2. hehe..suruh la sesape pos drp mesia..ovalete tu kawan i bg ..duk kat shefeield..alahai rindu kt kakpah shery..emm.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails