Udang Masam Manis borneo


.


p/s : resipi on request.. hehe.. mls nk menulis.. huhuhu..:))

Bahan-bahan ( utk 2 org ) - UPDATED! 21 okt 08 - utk sarah..hehe

  • 10 ekor udang, 3 sb sos cili, 3 sb sos tomato, 3 sb sos tiram, 2 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, 1 inci halia, 1 labu bawang besar, 1 hiris limau nipis, 1 biji tomato dan sedikit daun sup
  • Bawang putih, bawang merah dan halia ditumbuk sebagai bahan tumisan

Cara-cara

  1. Udang digaul dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng separuh masak dan ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan-bahan tumisan. Masukkan ketiga-tiga sos, kacau sebentar dan masukkan udang.
  3. Masukkan bawang besar, tomato dan akhir sekali masukkan daun sup.
  4. Tutup api dan perahkan sedikit asam limau.
  5. Sedia untuk dihidangkan.

5 Responses to “Udang Masam Manis borneo”

  1. sarah says:

    sedap nyer wid.. pandai nyer masak ehem ehem..

    wid.. asal lama tak online?

    busy masak ke huhu!!

    udang tak mahal ke wid?

    ape kata tiap kali ko masak ko letak kos dia sekali baru best huhu

    sarah kawan ko

  2. ehemmm.. ni sarah mana ni.. sarah seth ke.. atau sarah yg bru kawin tu... eleh..dieer yang sokmo xder.. da de teman sejati..lupe yg lama ehh.. :P~

    nk letak kos eh..
    em.. krg terbatuk2 nt nk convert..ehehehe.. :P

  3. sarah says:

    ko ni mmg klakar lah wid..
    wid ko nyer udang cam best ah

    nak resepi :)

    ala, kasi ler harga... nak tahu gak.. baru ler appreciate udang2 kat malaysia ni ^_________^

    take care wid

    yer aaa, aku ler teman sejatimu ni.. huhu..

    ada story best woooo

    anem dah beranak
    hasni beranak
    sana' beranak
    kakfatimahrazaki dah 2 anak
    kaksalis dah 3 anak (2+1 pasang kembar)

    aku?? tu ko kena tanyer sendri hahaha :P

  4. waa... latest news ker tu.. sume aku x tau.. da terrlost kontek ngan sume ma..

    mm.. aku nk tunggu ko ni.. biler eh..?? ehehehe..

    insya allah.. nt lenkali aku letak resipi udang ngan kos dier.. resipi aku tepek sat lagi.. nt ko da try bwk umah aku eh.. aku nk rase skett..ekekek :P

  5. sarah says:

    wah wid..

    resepi tuk aku eh :D

    best giler!!!

    wid, aku mmg tak berapa la masak2 ni..

    masak nasi reti la huhu..

    aku nak tanyer no 3 tu, bawang besar and tomato tu potong ke masuk kan sebiji tu terus wakakakakaka.. (Sorri tatau huhu)

    kay, ko datang ler rumah aku.. nanti ko masak, aku makan huhuuhuhhuhuh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails