Satey


.


Satey / Satay... & Kuah Kacang Special :)


saje nk share resipi ni... biase buat kalau de makan2 kat sini..
mudah sgt2... dan sedap!!! cara buat rempah satey ni..


bahan & cara masak :

(serai,jintan putih,jintan,ketumbar, bwg besar/merah , bwg putih, madu,gula, garam,kunyit.lengkuas kalu ada…)

- blender serai, bawang putih,bwang besar,jintan putih serbuk jintan. (tambah skit ayer)
- pastu masukkan kat ayam bahan2 yg da dikisar td,
- pastu masukkan kunyit serbuk kendian madu, gula dan garam secukup rasa.. agak2 la bp2..
- siap.. pastu perap.. simpan dlm peti ais.. ( lama perap lagi sedap)

sumber drp tn hj saparmin

kuah kacang :

blend kacang + cili kering + bwg + serai + air asam jawa
pastu masukkan dlm periuk - tambahkan garam, gula, dan air asam jawa..
(air asam jawa - blend skali pun boleh,
masuk kemudian pun boleh)
serai klw xmau blend skali masukkn kemudian..
pastu biarjela atas api.. kacau selalu supaya x berkerak kt bawah periuk..
klw kaler x lawa, tmbh kicap secukup kaler...hehe ;p
xyah tumis, masuk je terus dlm periuk.. & tunggu sehingga pekat..tambah aji kalau suka...

bhn: kacang, bwg, serai, cili kering, garam, gula, asam jawa

sumber drp dillhanim :)

p/s : rempah2 tu agak2lah sukatan dia.. kalau lagi banyak lagi sedap.. tapi kalau terlebih banyak terasa rempah sgt lah pulak.. so kn ajust2 ..yang penting madu dan gula kena banyak.. kalau kuah kacang pulak.. gula kena kasi lebih..baru sodap..

2 Responses to “Satey”

  1. Zuri@ni says:

    Wah, tgh pantang dah wat satey! Nie tak buleh jadi nie :D, rajin bangat mama Izzah nie ;)...

  2. kite je yang berpantang... org len dlm umah ni nk makan sodap2 gakk..

    satay buleh je dimakan time bpantang ni...cume kalu makan kuah kcg org kater nt gatal kuttt.... heheeee :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails