Ayam Percik


.

bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1 sekor ayam yang dipotong 4
  • 1 1/2 cawan santan pekat
  • 2 biji bawang putih
  • 1 labu bwg besar
  • 2 cm halia
  • 2 batang serai
  • 1 camca kecil ketumbar
  • 1/2 camca kecil jintan putih
  • 1/2 cawan tepung beras
  • sedikit air asam jawa@asam keping
  • cili kering (optional... kalau nak kuah merah)
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Blend bawang,halia,serai,ketumbar,jintan...pastu peraplah dlm 1/2 jam.
  2. masukkan ayam diperap bersama tepung beras yang digaul sekali ngan santan beserta bahan lain ke dlm periuk dan masak sehingga ayam agak2 3 suku masak dan kuah agak pekat.
  3. angkat ayam bersama sedikit kuah dan masukkan dlm loyang pembakar.
  4. bakar dlm oven dengan suhu 200 darjah dlm 1/2 jam atau agak keperangan.
  5. hidangkan ayam yang dicelup dengan kuah lebihan tadi...hiaslah ikut selera masing2

p/s : mls nk tulis balik..so copypaste resipi dr yani di MY.. kelate style, resipi asal kuah dier pekat tp wat ni x pekat. plak tu tak letak tepung beras sbb stok abis ar.. tp still sedap.. teray lah kalu nk tau rase dier.. ;)

2 Responses to “Ayam Percik”

  1. ishamizu says:

    waaah sdpnyerrr!! sape nk tlg watkn utk izu ni..kt cni nk cium bau pon xsmp...jauh tuu..hihihi

  2. sarah says:

    ala tengok gambar pun dah tahu sedap wiiiiddd :)

    nanti aku nak try lah :)

    hehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails