Karipap


.



karipap inti ayam,
suke nak menghabiskan stok isi ayam yang hampir nak expired..

doh guna resipi kak jo,

Bahan-bahan ( 20 -25 biji )

  • 4 cawan tepung
  • 3/4 cawan minyak-panaskan
  • 3/4 cawan air - atau lebih
  • 1 sk garam

Cara-cara

masukkan minyak yg betul2 panas dalam tepung, kacau dgn folk, bila sejuk, kacau dgn jari sampai berderai. masukkan air. uli sampai rata sebati. bulat kecil2 sesuai utk size 1 biji karipap. bila dah siap. tutup dgn plastik tak nak kasi kering. menguna rolling pin, gelek , jgn terlalu nipis. masukkan inti, klim. goreng dengan api perlahan.

dan resipi inti ayam,

isi ayam, kentang, kari ayam,rempah kurma, bawang besar & bawang putih,
seulas bwg besar & 3 ulas bwg putih dihiris halus, tumiskan..
masukkan rempah kari (sebungkus kecil) & rempah kurma (sebungkus kecil) yg telah dibancuh,
masukkan ayam & kentang (potong dadu - 4 biji saiz besar),
masukkan sedikit air, garamkan secukup rasa.

p/s : mokcik tak pandai mengelim kepap,memang kaku..huhuhu..
kalau inti terlebih tu blh simpan dlm esbox..

15 Responses to “Karipap”

  1. hnyhar says:

    wah..karipap panas..panas..

    kite pun wat karipap hr tu, pakai resipi yg sama..tp bila smpai time nak uli doh je, bb nangis nk dukung wawaaa

  2. iu @ wid says:

    mcm sama.. time wat ni bb pun memanggil2.. rupernye dia nk tengok gak mama dia duk menguli kt dapur ni aa.. abg2 dier lama da join..hehe..

    kite uli pakai breadmaker je kak..hehehe, tp bab2 nk bentuk kene guna tgn sdiri gak la kan..he

  3. comel apa kelim karipap iu tuh...

  4. wah sedap karipap nih....minta cikit...

  5. iu @ wid says:

    comel ke kak kin.. mcm ade makne je ayat tuu..:P

    ------------------

    kak aishah,

    jemput2... hehehehe

  6. Last wat karipap masa E-m4n dalam perut 7 bulan...Sekali buat banyak2 trus...pek dan frozen...rasa nak makan,goreng...

    nyum nyum...bila la ade momentum nak buat lagi ni...momentum nak makan sentiasa ade je...heheh.:)

  7. Ajzie says:

    adoiiiiiii sedap nya homemade karipap nihhhhhhh

  8. iu @ wid says:

    aisyah,

    da lama sgt x buat tu., kene buat kalau ngidam ..hehe.. ke kat perth de byk org jual kepap.. ? kalu de jual bli je..hehehe..

    a a.. klu wat byk2 leh frozenkan.. then bile tingin makn leh guring2.. mmg tahan lama.. leh wat bisnes la kalau byk permintaannn...

    sat lg momentumm tu akan dtg tu.. jaga2 ..hehehe

    --------------------

    kak azi,

    hmade kepap.. da berminggu tingin makan sbb duk tengok blog org sokmo wat kepap.. leni bru dapat merasa sdiri.. sjk tahun lepas lagi tu tinginn.. bru ni bru dtg seru...kuikuikui..

  9. Zuri@ni says:

    Jumpa jugak geng yang tak reti mengelim karipap tu :) tapi rasanya iu punya kelim tu dah ok sangat dah, tak tengok kiter punya lagi, takder rupa langsung, hehehe

  10. menyelerakan..sedap rupa nyer...

  11. Kat sini x byk org jual karipap. Kalau jual yg siap masak, sebiji $1.50. Intinya kentang saje. x byk sket je. Kalau yg jual frozen, tak brapa sedap la plak...

    Senang ke susah cerita buat sendiri la puas hati...:)

  12. iu @ wid says:

    zue,

    kite geng la zue..hehehehe.. kalau kat mesia zue beli jela pengelim dia.. de jualkan.. x yah susah2 ngelim da cantek sgt tu.. tp kdg2 ble pakai pengelim ni.. time goreng dia leh jd terganga..cam x cukup kelim je..hehehee..

    -----------

    ami mahzar,

    mekasehhh... :P

    ----------

    aisyah,

    wowww... mahal tu... igt kite nk bukak kedai jual kepap.. 3 biji 1 euro.. tp mane de org mesia kat sini.. de la.. tp x ramai.. last2 makan sdiri je.. ngan anak2 beranak.. klien tetap ..kuikuikui..

    a aa.. wat sdiri la bagus.. leh masuk inti byk2.. wat byk2.. masuk perut pun banyakkk..

    pueh gilesss...hehehe

  13. iu, maknanya, pos la ke ireland sket... :).

  14. iu @ wid says:

    ala kak kin.. segan la.. kak kin lagi terrer bab mngepap ni.. terbayang memori daun pisang saat kita berdua2an mengelim kepap pusing di dapur kak kin dulu.. sungguh romantis kan..

    he he he...

  15. aisyah says:

    eh,mana la tau kan, iu leh jd tokeyh karipap terkenal kat jerman...mat saleh jerman sana lum kenal karipap M'sia ni camne...sekali rasa mesti beli lagi punyaaaa......omputeh panggil curry puff,jerman panggil ape ek...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails