Kek Kukus Madu Kemenyan


.


1st time dengar bunyi kek ni macam seram je.. teringat la pulak kemenyan2 yg bomoh2 duk slalu guna tu.. tapi bile tengok barang2 yang diguna takdelah letak kemenyan.. nama je dasatt tu.. hehehe

resipi ambil drp blog kak dayang kek lapis..mekasehh kak dayang!! 
menurut kak dayang kek ni merupakan kek tradisi sarawak.. time2 raya mesti ada.. 

sebab duk kalut2 dgn kekanak yang sokmo memanggil2 ni.. sampai terlupe nak letak butter.. ape jadi daaa... pas setengah jam kukus bru teringat nk letak butter..kwang2.. takpelah lenkali insya allah mesti nk try lagi.. x puas hati ler sbb de benda yg penting tu miss letak ..huhuhu.. so sesapa yang nak buat kek ni tapi terlupe nak letak butter atas sengaja takmo letak.. 

inilah hasil dier...hohoho.. tapi still lembut & sedap gaklah.. baloi gak la buat ni.. 
oh ye..golden syrup sy takde ganti ngn madu..horlick pun xde..ganti ngn minuman coklat len.. tepung marie pun xde..ganti ngan tepung gandum je..byk derhaka ni..jgn kene sumpah dah..kihkihkih..

p/s : lenkali kalau nak wat kek kena letakkan sume bhn2 yg berkaitan atas meja satu tpt.. kalau tak mungkin lupe padahnye.. lg2 ramai si kecik2 yg membantu niii..hee

13 Responses to “Kek Kukus Madu Kemenyan”

  1. weh....sebelum baca entry kek nih, tengok tajuk, rasa seram jer! hihihhhh... apsal nama dia cam gitu? macam bes jer... sedap eh?

  2. iu, br je tgk resipi tuh...huyooo! 10 biji telur! padanla lembut! hehehhh..

  3. iu @ wid says:

    1st time sy wat kek guna seploh bijik telur ni.. sib baik besh gak wpun x letak butter..

    try la kak.. mane tau berkenan di hati ker..hihihi..

    ntahla knp nama dia gitu.. try tya kak dayang nu..mesti kak dayang tau..

    memang lembuttt.. tekstur dia x padat.. tp kalau letak butter padatla kot.. tak try lagik..

  4. hnyhar says:

    iu,
    cun je kek kemenyan tu wpun xtaruk butter..boleh cuba nnti ni.

    anyway, i xsukala nama kek nih..menakutkan jer..kalo i buat nnti pun, i cdg nak tukar nama dia ..blh x..kih3

  5. Tie says:

    Wah.....nampak gebu betul... rasa macam nak capai je tangan ni...he he..

    Napa pulak ada nama kemenyan tu..? Naik seram pulak !

  6. Puan Gee says:

    kalau dah banyak tukar bahan tu dah jd kek resepi sendri kui kui... rajin mama iu masak kek...

  7. kikii kelakar plak baca ..iu ni mmg la..ratu lawak!;D

    alahai dh tlupe nk wt camana ye tak..ank 3 tuu..bley wt kek lg! tabik spring!

    sdp xsdp blkg kira..jnj attempt nk mik ati cik abe n ank2 ada..btol tak??

    tp kte pst, kek tu sdp gak laa..hehehe..

  8. iu @ wid says:

    kak nani,

    pestime dgr pun cam pelik je.. tp cam teruja nk cube sbb name dier tu ar.. hehehe..

    kalau kak nani nk tukar nm boleh la tp kak nani cipta resipi sdiri..hihihi :P.. lm x npk.. kak nani bz eh nk menyambut si dier pulang.. mesti sonot..heee...

    ----------------------------------

    kak tie,

    tula nama die memang menyeramkan.. terbayang asap kepul2 kemenyan tu..hihihi.. tapi bile makan takkan tingat kat kemenyan punyeeee...

    kak tie try aaa nt leh capai.. masuk pwut skali..hihihihi

    ----------------------------------

    kak gee,

    hihihi.. tu tukar dgn izin tuan punya resipi.. beliau yang mencadangkan bahan2 gantian tu.. sbb kalau nk ikut sume mmg x cukup bahan kat sni.. ape leh buat.. nk sangat makan ni.. kenalah wat jugak.. wpun x cukup bahannn... tapi bile lupe butter tu.. frust menonggeng gak la.. hahahaha..

    ---------------------------------

    izu,

    hihihi.. tula izu.. mula2 tu lupe nk setup sume bahan satu tpt.. igt sume leh ingat.. da keja ke sana sini.. last2 igt sume da complete.. rupenye de jugak yg tertinggal... sebenarnye time ni wat gak donut.. so tulah agaknye.. byk sgt nk kena pk.. kendian tibe2 bb nye lak meragam.. uhuk3.. pengalaman... sonot gak la..

    ala.. tak slalu pun buat.. leni mood tgh takdok..gitula.. jd L ni lebih..huhuhu.. sabo jekkk..

    then bile abe kata sedap..tersemangatlah pulak..tp x tau la ikhlas ke idak pooojiannnn tuuuu... heeeee

  9. aisyah says:

    Perrrgh...terkezut bace nama kek ni...ingatkan memang buh kemenyan tadik... :)

  10. sedap nye iu...kiter tak de kukus besar lh nak kukus2 kek...huhuhu

  11. terkejut baca tajuk tu.. but mesti sedap kan.. rajin sungguh dok mengukusnyer..

  12. oit..camner leh lupa..butter tu yg paling penting..huhuhuh

  13. iu @ wid says:

    aisyah,

    hiihihi.. serammmm.. serammmm... cam tgk cite antu kt tv..terbayang2..he ;p

    -------------------------

    ct,

    pengukus kite pun x besar.. guna bekas kecik...sekali kukus 4 jam..mengembang ke atas.. terbuka.. sib baik jd gak.. rejeki.. alhamdulillah....hehe

    ------------------------

    kak zai,

    sebab tingin nk makan je tu.. kalau x tigin.. malasnye nk buat nyeee.... tapi kalau tak buat.. sampai bile2 tak makan kat cni...tery2 jelah...hehe

    -----------------------------

    mimi,

    oo.. u gelakkan i ye.. takpe2.. lenkali i wat bg jadik punya.. meleleh u tgok..hihihi.. :P

    ape nk buat.. da ramai pengikut ni...gitula adenyeee... huuhuhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails