Mee Hailam


.


 - Bahan -

6 ulas bwg putih -ketuk2-bagi lebih pun boleh
ayam- potong kecik2
cili merah kering-agak2-kisar
bwg merah skit-potong2
udang, telur, kicap, sos tiram & air..

- cara-
-goreng bwg putih- masukkan ayam..minyak bagi lbh..masukkan bwg merah
msukkn cili kering- gaul2 kasik sebati, -masukkan ayam2, udang..
letak kicap & sos tiram.. air (banyak - agak2lah berape..hehe),
 then sayuur.. ketuk cili api..masukkan..
perasakan dgn garam & gula.. pecahkan telur..nak masak matikan api...

sediakan mee..siramkan ngan kuah tadi.. 
nak masukkan mee dalam kuah semasa masak pun boleh...

p/s : resipi ibundaku ..

7 Responses to “Mee Hailam”

  1. Ajzie says:

    wow sedappppppppp nya.....yum yum

  2. iu @ wid says:

    taknak try ke.. he he he

  3. eee suka suka, thanx for sharing the recipe..repepi bonda mahal nii..:D

  4. hnyhar says:

    iu
    sedapnye..td kite buat mee grg basah je..

  5. iu @ wid says:

    izu,

    kalau dah nak try nt kalu nk tanya2 ke ape2 sile msg ye..hehee

    kak nani,

    cadangnye tu kan b4 tu nak masak mee goreng basah gak.. tp last minit da masuk bawang2 tu bolehnye tertukar menu len.. jadi mee hailam.. kuikuikui....

  6. iu, kuah tu, kalu tambahkan sikit tepung jagung, kasi cam pekat sikit, lagi bes tau! hehehhe... (memandai je nak ubah resipi org..hihhihhh...)

  7. iu @ wid says:

    terlebih air kali ni.. kalau pekat mmg lagi sodap.. wa.. kak kin dasattt.. tngok gamba je da tau doh ape yg kene tambah tuuu.. hebattttt!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails