Kek Cekelat....


.


Amacam.. comel tak kek ni...? he he he.. kek ni hangit sket laaa pulakkk... biaselah guna oven zaman jepun dulu.. so takleh ajust timer ngan suhu dier.. asyik nak kene tengok2 jek..(alasan je tuu..) malass btol ...!! nak tak nak kene request oven bru nihhh.. baru de semangat sket kan.. ye tak.. ?? bole la.. bole la... ( sambil kenyit2 mate nih...kwang3..)

resipi amik kat atul05 @ myresipi.com

Bahan-bahan ( saiz 7"x7" )

3 biji telur
1 cawan serbuk koko ( sy guna serbuk coklat tak rasa pahit sgt)
1 cawan gula pasir (sy guna 1/2 cwn sbb tak tahan manis sbb topping dah manis)
1 cawan susu cair
1 cawan minyak jagung/masak
1 sudu teh vanilla
*1 1/2 cawan tepung gandum
*1 sudu baking powder
* 1/2 sudu bikarbonate (*diayak bersama)
1/2 cawan susu manis

Cara-cara

Campur semua bahan kecuali telur dan tepung di dalam periuk. Masak dgn api yg kecil dan kacau perlahan hingga sebati dan pekat. Sejukkan seketika Dilain tempat pukul telur hingga kembang dan masukkan ke dalam bahan yang dimasak tadi. Kacau dengan senduk kayu atau mana-mana yg patut. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul sebati. Kukus selama 1 jam 45 minit. Pastikan loyang ditutup dgn aluminium foil supaya air tidak menitik di atas kek.
(sy bakar je..pengukus kecik..x muat kek nk masuk..hohoho)

p/s : apalah yang ada pada rupe.. yg penting sedap...muahahaha.:))


5 Responses to “Kek Cekelat....”

  1. hihihi..tgoda i dcni...jgn kenyit2 mata dcni, bhy!!:D

    peewitt, kek cikelat la plakk, smlm tgk spaageti..rajin sguh..rse en suami bleyla menunaikn impian cik iu kita ni..heheh.

  2. CikMin says:

    tulun...tulun...cikmin dah kena diet ni....kijam la iu ni wat kek cekelet...terliur tau...

  3. iu rf says:

    :D..bile entry makanan kuar byk2 ni maksudnye tu xde idea la nk tulis ape kt sni,..kihkihkih

    cikmin,

    suh cikkamal larik beli kek la kak..hehehehhe

  4. Best tuh kek cekelat... tang topping yg lagik menarik tue :)

  5. iu rf says:

    toping nye penuh sejarah.. :D ehehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails