Kek besday piyah..


.




wat kek ni time besday piyah kelmarin..
amik resipi drp umah cik mat gebu..
maceh ye.. mmg sdp..!
copy paste resipi asal drp tiffinbiru.blogspot.com

(Chocco Butter Cake..)
BAHAN - BAHANNYA :-)
250 g mentega
340 g gula halus
4 biji telur gred A
1 camca besar nescafe + 1 camca besar air panas
1 camca besar coklat paste
1 camca teh esen vanilla -x letak sbb xde
300 g tepung gandum@tepung halus*
100 g serbuk koko*
Secubit garam*
1 1/3 camca teh soda bicarbonate*
1 1/3 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
325 ml susu segar



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lenser tin bulat berukuran 10 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Panaskan oven ada suhu 175C.
  2. Putar mentega dan gula halus hingga putih, masukkan telur satu persatu sambail terus memutar hingg kembang. Masukkan esen vanilla, coklat paste dan nescafe, putar rata.
  3. Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar hingga habis, putar rata. Macam biasa lah yea, kalau masukkan tepung berelang seli dengan susu, bahan akhir sekali mestilah tepung.
  4. Tuang dalam tin tadi dan bakar selama 1 jam atau hingga masak. Gunakan kaedah mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek dan jika keluarnya bersih, tandanya kek telah masak. Biarkan kek dalam tin selama 25 minit untuk mengekalkan kelembapannya (itu petua mama zieza)...
  5. Lepas tu ikut suka hati lah macam mana nak hias....
p/s : rupe yg sy wat tak cantik.. tapi takpe..sebab rase dier mmg cantik.. !
nak tau rase dier.. cubala~.. ngeee... :P~


2 Responses to “Kek besday piyah..”

  1. Hepi besday baby piyah...:)
    Sedapnye kek coklat mama piyah buat...

  2. iu rf says:

    ecah... sdp..cuma rupe je xde..huahuahua...:P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails