ungkep


.




masakkan org jawa..wpun sy org jawe hakikatnye x byk masakan jawa yg sy tahu.. (bile merantau ni bru la rajin sket nk menerai mcm2 resipi..) b4 mai sini bda yg sgt rajin sy masak adalah benda2 bertumis..cthnye mcm tumis telur.. tumis udang ke sotong ke..tumis sayur ke..lps tu msti pedas gile tahap gunung berapi..kuikuikui...

sbb drp kecik mak slalu masak tumis camni.. so style cmni ler yg anak dier duk ikut tuh.. mak sgt pandai memasak bda2 lain gak.. tp ntah knp anak dier ni x pandai masak sama cam mak..dulu kt mesia bila sy masak tumis ni en hb ok je suka makan.. x penah komen x sedap..;) .. makan je klu sy masak.. tp bile kt cni sebolehnye x mola nk wat masak tumis.. ble xde idea & rindu nk makan leh la masak..cian lak dulu2 asyik kena makan lauk tumis je.. eh mak pun slalu masak tumis bile kite g balik kg.. hb ckp sedap la pulak..x sama cam wife dier masak..agaknye sbb slalu sgt masak tumis kt umah kot sbb tuh mcm kire x dpt la mhayati keenakkan masakan tumis wife dier tuh.. hahaha..

then bila da lama merantau ni byk benda juga yg dah try masak.. seronok juga bila sesekali org rumah puji.." ummm sedapla mama masak.. (sambil tunjuk jempol..comey je) .."pandai la wife abg masak.." ..ehem2..penat2 masak terus jd segar bugar balik.. then semangatlah sket nk masak sdp2 lagi lenkali..
ha ha ha.. =p .. bukanlah nak sgt pujian tp x salahkan kalau sesekali kita memuji.. :D

eh pjg puuuulak dah melalut ni.. resipi ungkep ayam mudah je..
cam biasa.. brg2 asas dia bawang , ketumbar, jintan..serai .. di tumbuk or kisar.. tumbuk lagi sedap ..tumis.. masukkan ayam.. tutup kuali.. masak hingga masak..=)
.. biasanya kuah dier ni kering..haruman bau dier.. rasa macam masak kt kg..he he he..

p.s teringat masa di jamu ayam ungkep masa melawat kawan di Glasgow.. mmg power ungkep ayam mu mimi... he he heeee =)

4 Responses to “ungkep”

  1. nak resepi..nak rsepi~
    =p

  2. mak uih..panjang tu mukadimmah.tapi gambo nye awal2 dah letak..tak aci! saje buat terliur..nyum2! anyway bapak sonang resipi eh..

  3. ehehe kena makan dgn sambal belacan..lagi power!

  4. iu rf says:

    cili abess.. xleh nk wat r.. next time msti kena makan ngn sambal totokk..=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails