Nasi Beriani Udang


.



beriani udang

resipi cilok drp blog mat gebu.. thanks cik mat.. mmg sedap! :)
rempah beriani kak neny yg bagi... alhamdulillah... seronoknya rasa...

utk resipi.. :

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan
8 - 10 ekor udang saiz besar, dibersihkan
1/2 camca teh serbuk kunyit*
Sedikit garam*(*digaul rata)
3 tangkai daun ketumbar - xde
750 ml air
250 ml susu cair
1/2 cawan lobak merah yang didadu - xde..
1 camca besar minyak masak
3 camca besar minyak sapi
1 helai daun pandan, disimpul - xde..
Garam secukup rasa dan secubit gula

BAHAN TUMIS :-)
2 biji bawang merah, dihiris
1 biji bawang besar, dihiris
2 ulas bawang putih, dihirs
2 cm halia, dititik
1 kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1 camca besar rempah beriani

BAHAN LAIN :-)
1/3 cawan kismis, goreng sedikit
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng



CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dan minyak sapi dalam periuk, masuk bahan tumis dan daun padan, tumis hingga harum dan bawang layu. Masukkan tomato, daun ketumbar, lobak merah dan udang, gaul rata dan goreng udang hingga kemerahan.
  2. Masukkan beras yang ditoskan tadi, gaul rata dan masak sekejap. Alihkan beras dan rempah ke dalam rice cooker, tuang air dan susu cair. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula, kacau rata.
  3. Masak nasi seperti biasa. Bila kering, tabur kismis dan sedikit bawang goreng. Biar nasi tanak betul2. Gemburkan, tabur dengan hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan bersama acar. Nak makan dengan dalca pun ok....

makan ngan kari..yummmm!!


p.s Selamat menjamu mata.. =)


5 Responses to “Nasi Beriani Udang”

  1. Faheem Jr says:

    salam pagi jumaat iu..baru ni cikmin buat jugak nasi minyak..tak posting lagi..hihihi..makan dengan ayam masak merah buah naga.. :P

    Myfaheem.com ada SUPRISE sempena HARI BAPA

  2. dillhanim says:

    sedapnya nasi briani.. baru makan tadi.. free lagi.. hehehe.. restoran tu buat kenduri.. rezeki2.. tambah pulak hari ni masuk gaji :)

  3. iu rf says:

    waa... samala cikminnnn... tapi lauk len lak.. ayam masak merah buah naga tu cam besh je bunyi nyee... x sabo nk tgk cikmin nye menu tu...eeheheheh....


    dill...

    waduhhh!!!
    makan free tu... sure tambah sdp sbb free.... x yah pk kene byr... nikmatnyeee....eheheheheh.... mmm... nt akak balik leh test akak nye lak.. akak bg free gak...sure sdp kot...huahuahua....
    dill da jd jutawan nt leh banjer ye....hehehehe

  4. dillhanim says:

    okeh, no problem.. ni yg x sabar nk tunggu akak balik ni :) jutawan? doa2kan la ye.. nanti akak gak leh tumpang senang.. eceh..

  5. iu rf says:

    dill.. akak bukan tumpang senang je.. nk tumpang makan gak la sekali skala kt umah dill nt... ahahahah...

    ape khabar..
    lama x dgr citer...hopefully sihat2 selalu ye....=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails